Activitijd

In het zorgcentrum worden de eerste ouderen al om 7 uur gewassen. Ze moeten namelijk op tijd in de huiskamer zitten. Dat schrijft het protocol inmiddels voor. Want er waren klachten geweest dat de bewoners te lang in bed lagen.

Om 9 uur zit iedereen aangekleed in de huiskamer. Zelfs het ontbijt is al op. Fantastisch: het doel is gehaald. Daarna begint de grote leegte. Want wat moet er verder gedaan worden?

Onderweg

Je gaat met vakantie. Je kunt in 24 uur naar je bestemming rijden. Daar aangekomen ben je total loss. Je hebt drie dagen nodig om bij te komen van de stress van de reis.

Soms betrap ik me er op dat ik op de fiets stap onderweg naar een locatie en dat ik het vervelend vind om wéér datzelfde stuk te fietsen. Terwijl ik 30 jaar lang alleen de keuze had uit één rechte weg van 8 km. Hoe heb ik dat toen overleefd?

Maar dan bedenk ik: fietsen is toch gewoon leuk? Geniet nu eens gewoon van het fietsen! Dan blijkt die afstand opeens veel minder te zijn!

Opvoeding

Je leest 5 minuten je zoontje voor voor het naar bed gaan. Want het gaat er om dat hij zo snel mogelijk in bed ligt.

Eten: hap, slik weg want om 18 uur begint de televisie weer….

Ouders die alleen een kinderfeestje bij McDonalds kunnen bedenken. Hoe moet je eigenlijk spelletjes doen? Dat feestje bij McDonalds is heel duidelijk: één uur georganiseerd spel en een half uur eten, klaar!

 

De afwas. Wat hebben kinderen er een hekel aan! Of toch niet? Het kan namelijk ook anders. De hekel zit meestal in de overgang er naar toe. Eén van mijn cliënten (een puber van 17) zei onlangs: “De afwas is geen straf. Kan ik lekker kletsen met het personeel. Ik wil iedere dag wel de afwas doen….”

Het werk

De bekende theoloog Henri Nouwen vertelt het verhaal dat hij er zo moe van werd dat hij iedere keer met iets bezig was en dan gestoord werd door iemand die hem nodig had. Totdat hij ontdekte: “Het is mijn vak om gestoord te worden.” (ik bedoel: in de werkzaamheden, niet in de geest). Toen ging hij heel anders naar die contacten kijken.

Het gewone leven

Prof. Dr. W. ter Horst heeft een heel gewoon boekje geschreven. Herstel van het gewone leven. Hij schrijft dat inrichtingswerkers het gewone leven kwijt zijn geraakt. Ze vergeten de gewone dingen.

 Ter Horst:

  • Krijgt het kind wel voldoende slaap?
  • Kan de opvoeder wel spelen?
  • Krijgt het kind wel gevarieerd eten?
  • Is de opvoeder wel uitgerust?
  • Neemt de opvoeder de tijd voor het kind?
  • Kan de opvoeder zelf wel bijtanken?

Terug naar de ouderenzorg

In het huis voor ouderen hebben ze inmiddels ontdekt dat baden een activiteit is. Ze nemen er de tijd voor. En wat blijkt: veel minder dwars gedrag en minder ziekteverzuim.

Ze hebben ook ontdekt dat het eten een activiteit is. Geen kant en klaar gesmeerde boterhammen, maar contact (mag ik de boter even?).

Het leven wordt er voor begeleiders en bewoners een stuk leuker door.

Onzinnig? Niet haalbaar? Of kun je dingen bedenken of heb je tips voor je collega’s hoe je activiteiten leuk kunt maken?

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

