Groningen: Nieuweschans

De laatste tijd fiets ik veel te weinig.

Daarom komt er ook weinig van fietsverhalen. Dus haal ik maar een paar oude provinciale fietsfoto’s uit het archief.

Op deze foto zie je Nieuweschans. Tegenwoordig noemt de plaats zich Bad Nieuweschans. Of nog liever Bad Neuschanz.

NieuweschansDe naam ‘schans’ verwijst naar verdedigingswerken. En inderdaad was Nieuweschans vanuit militair-strategisch oogpunt een belangrijke plaats. Net als Bourtange, een eindje verder zuidwaarts langs de grens tussen Groningen en Duitsland. Toen de Dollard zich geleidelijk terugtrok bouwde men hier tijdens de Tachtigjarige Oorlog een aantal verdedigingswerken.

Op de foto zie je het gebouw van de Hoofdwacht aan de Voorstraat. Maar er staan meer historische gebouwen in de plaats. Daarom heeft de kern van de plaats de status van beschermd dorpsgezicht gekregen.

Tegenwoordig ligt de nadruk van de plaats op het werven van toeristen, vooral uit Duitsland. Helaas is de spoorbrug – die een rechtstreekse treinverbinding tussen Bremen en Groningen mogelijk maakte – vorig jaar in het water van de Eems gestort. De komende jaren zullen er zich daarom veel minder dagjesmensen per spoor in het geneeskrachtige mineraalwater van Bad Neuschanz onderdompelen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

