Boeken weg

Toen we naar Alkmaar verhuisden zette de verhuizer alle boekendozen aan één kant van mijn nieuwe studeerkamer. Het gevolg was dat de deur niet meer dicht ging. Dat kwam niet omdat de dozen in de weg stonden, maar doordat de houten vloer verzakte.

Ik heb het niet zo gek gemaakt als een bibliofiel in Leiden, wiens huis op last van bouw-en woningtoezicht ontruimd moest worden omdat het pand Boekenkast (2)door de boekenlast dreigde te bezwijken. Maar ik heb heel wat meters boeken op mijn studeerkamer staan. Drie wanden vol met boeken en paperassen, terwijl ik toch echt de grootste kamer in huis heb.

De zolder staat ook behoorlijk volgebouwd. Ik zou niet weten wat daar allemaal staat.

De afgelopen jaren hield Tineke mij aan het regime dat als er een boek in kwam, dat er dan ook een boek uit moest gaan. Daar heb ik me slechts ten dele aan gehouden. Het gevolg is nu dat er ook buiten de boekenkasten boeken staan. Dat was niet de bedoeling.

Omdat we er soms over nadenken om op den duur kleiner en meer levensloopbestendig te gaan wonen moet ik toch zo langzamerhand gaan oefenen met het weg doen van boeken. Gisteren ben ik daarmee begonnen. Ik heb tien studieboeken (uit ongeveer 1970) in de boeken-weg-doos gedaan. Dat was ook wel zo ongeveer het emotioneel maximaal haalbare. Maar ja, alle begin is moeilijk.

Tineke schoot harder op: zij heeft vijftig boeken van de zolder in een andere boeken-weg-doos gedaan. Zij is ook al langer bezig met de ontruiming van de hogere regionen van ons huis. Want met een zolder én een grote vliering heb je eigenlijk teveel bergruimte. Die mogelijkheid nodigt uit tot verzamelen in plaats van tot weggooien…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Boeken weg”

  1. Studieboeken uit 1970 … . Ik had er ook nog een stel, toen mijn vrouw mij het huis uitzette; vijf jaar geleden. Ik heb ze toen wegens ruimtebrek op mijn nieuwe stek achtergelaten en zij heeft ze nu waarschijnlijk naar de papiermolen verwezen. Ook een methode. Maar in extremen gevallen van bewaar- en verzamelzucht is ervaprake van hoarding. Dat schijnt nu opgenomen te zijn in de DSM 5 … .

Geef een reactie

