3 D gebit

Wat het precies is? Daar begrijp ik allemaal niets van. Volgens mij is het een soortement van toveren.

Ik heb begrepen dat je van alles uit een 3 D printer kunt halen. Ik ben erg gehecht aan mijn fietsen (ik heb twee identieke grijze fietsen), maar mochten ze ooit gestolen worden, danwel bezwijken, dan is misschien een 3 D fiets wel een optie. Gewoon het printertje aanzetten en er rolt een fiets uit.

Een paar weken geleden kreeg ik een stukje cursus over het vervaardigen van 3 D gebitten. Je maakt wat mee tegenwoordig. Ik krijg cursus over de meest uiteenlopende onderwerpen. Zo dus ook over 3 D gebitten.

Er zat een oude mevrouw in de stoel (ik zie 80-plus als oud) en zij mocht als proefpersoon dienen. Daar was deze mevrouw enthousiast over. Ze was dus niet bang voor nieuwerwetsigheden. Het werd haar uitgelegd hoe het werkte. Dat was aardig, maar daar begreep ze niet zo veel van, volgens mij. Het was voor de behandelaar nog even wennen dat hij tegen patiënten niet moet spreken met ingewikkelde tandheelkundige termen.

Maar uiteindelijk bleek het gebit van mevrouw inclusief de een paar jaar geleden geplaatste prothese helemaal in de computer te passen. En via allerlei omwegen bleek er ook een nieuwe prothese op wonderbaarlijke wijze tevoorschijn te komen. En hij paste precies.

De tandarts en de tandprotheticus vertelden dat ze heel enthousiast waren over deze methode. Zou de prothese breken, dan konden ze via het opgeslagen bestand zomaar weer een nieuw exemplaar tevoorschijn oudere patiënttoveren. En – wat ook nogal eens gebeurt in de ouderenzorg – protheses raken zoek of worden door de WC gespoeld. Dan hoef je dus niet meer weken ‘zonder gebit te lopen’. Er wordt gewoon een computer in de actiestand gezet en meneer of mevrouw heeft weer een glimmend nieuwe prothese…

Het gaat echter niet altijd zo gemakkelijk. Sommige patiënten hebben een moeilijker pasvorm. In dat geval zou het misschien een optie kunnen zijn om een nieuwe patiënt uit de 3 D printer te laten rollen…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “3 D gebit”

  1. 3D printen heeft in de chirurgie ook tot geweldige nieuwe ontwikkelingen geleid. Recent heeft een team van artsen in Shanghai een siamese tweeling succesvol gescheiden. Van te voren hadden ze een scan van de jongens in 3D laten printen om te kunnen oefenen.

Geef een reactie

