Langs de oever van de Rotte (3)

De vroegere weilanden hebben plaats gemaakt voor een soort van Amsterdamse Bos. Eigenlijk is dit allemaal heel ‘gekunsteld’. Gewoon koeien kijken in de weilanden is er niet meer bij, er moet gerecreëerd worden. Vandaar dat een grote oppervlakte aan weiland is omgebouwd tot een golfterrein.

Maar ook het Hoge Bergsche Bos is geen gewoon bos geworden. Natuurlijk wordt het hier nooit de Veluwe, maar dit is ook geen bos. Het is een park met veel bomen. Je zou zeggen: hier kun je leuk fietsen, maar dat is niet de bedoeling. Dit is een gebied voor outdoor-activiteiten. Fietsen is ook outdoor, maar dat is natuurlijk niet spannend genoeg.

KlimmuurMidden in het bos bevindt zich een hoge klimmuur. Deze muur is 34 meter hoog. Woon je in het vlakke Nederland, moet je opeens doen of je een klimgeit bent. Er gebeuren maandelijks ongelukken in klimhallen en op klimmuren, want de beveiliging is lang niet altijd optimaal en bovendien zijn Nederlanders zijn geen Zwitsers.

TrabantiaVerder kun je hier Trabantjes huren. Dat zijn zo ongeveer de meest vervuilende auto’s die ooit zijn geproduceerd. In de stad Rotterdam mogen geen vervuilende auto’s meer binnen komen, maar in het Groene Hart mag je rustig met zo’n vervuilend karretje voor je plezier rondrijden.

Genoeg gemopperd. Ik fiets verder. Als ik het bos uit kom stuit ik op een nieuw kassengebied. Dit zijn de kassen ten oosten van Bergschenhoek en Bleiswijk. Van het oorspronkelijke weidse akkerbouwgebied is bijna niets meer over.

Daar was het ook mee begonnen in mijn blog over de blik op het Groene Hart vanuit de IntercityDirect: het gebied is een Glazen Stad geworden. Sigaren 2Gelukkig verbouwen ze hier op een klein schaamlapje natuurgebied nog wel volop sigaren. Als beginnend puber rookten we af en toe zo’n sigaar. Daarna heb ik nog een paar maal een sigaret gerookt en toen was het afgelopen met dit soort bezigheden.

Delft stationVia de uitgestrekte nieuwbouw van Bergschenhoek, Berkel en Pijnacker kom ik in Delft.

Rond het station is het allemaal nog steeds één grote bouwput. De gemeente Delft heeft zich financieel zwaar vertild aan dit project. En de fietsenstalling (één van de grootste in Nederland) staat helemaal vol.

Ik kan hier ondergronds nét op tijd de trein kan halen die ik ook moest halen om op tijd op de volgende afspraak te zijn.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

