Langs de oever van de Rotte (2)

De oorsprong van de Rotte ligt bij de polder Honderdveertig Morgen, tussen Zoetermeer en Moerkapelle. De Rotte is een veenrivier, bedoeld om het overtollige water van veengebieden af te voeren naar een grotere rivier.

Het aardige van de Rotte is dat deze een groene buffer vormt tussen de grote stadswijken van Rotterdam. Op die manier hebben de bewoners van een aantal van die wijken (zoals Ommoord en Zevenkamp) toch nog een stuk groen in de buurt. Mijn indruk is bovendien dat de gemeente Rotterdam niet al te zeer bezwijkt voor de verleiding om kavels grond te verkopen voor peperdure nieuwbouwvilla’s.

Rotterdam skylineVanuit Terbregge kun je het centrum van Rotterdam zien liggen. Op de achtergrond hoor je ook het geluid van autowegen. Maar hier overheersen toch de geluiden van klotsend water en van watervogels.

Ik fiets aan de oostzijde van de Rotte in de richting van Zevenhuizen. Af en toe komt de nieuwbouw erg dicht bij het water, Golvende huizenmaar er blijft nog nét een groenstrook over. Een aantal kilometer verderop is een fietsbrug over de Rotte. Vanaf die brug is goed te zien hoe een aantal huizen – dat werd gebouwd op de zompige veengrond – is verzakt. De daklijsten golven bijna nét zo als het water.

Ik volg nu de dijk langs de Rotte aan de westelijke zijde. Links van mij is een enorm golfterrein. Er wordt wel gezegd door golfers dat het een spannende sport is, maar het lijkt mij toch maar niks. Met je auto naar een parkeerterrein komen en dan een paar kilometer achter een balletje aansjokken. Dan ben ik bevoorrecht met mijn fiets.

Langs de Rotte 2De Rotte loopt verder in oostelijke richting. Land en water ogen hier vrij natuurlijk, alsof er in geen tientallen jaren iets veranderd is. Alleen is de oude klinkerdijk veranderd in meer comfortabel asfalt.

Kijk je wat verder, dan zie je rechts de hoogbouw van de wijk Zevenkamp en links een bosgebied: het Hoge Bergsche Bos. Wat dat betreft ziet de omgeving er nu toch heel anders uit dan dertig jaar geleden.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

