Weer op de fiets (slot) : Berchem

Overal in de Diamantwijk zie je Joodse mensen of hele gezinnen lopend of op de fiets. Ik kan me nu pas voorstellen dat zich hier één van de grootste Joodse gemeenschappen buiten Israël bevindt. Orthodox Joods of niet: veel mensen blijken ook met een mobieltje in de hand te lopen. Waarschijnlijk moet dat mobieltje op de sabbath worden uitgeschakeld.

Antwerpen kerk in straatbeeldIk fiets een rondje door de wijk en kom uit op een plein bij de Belgiëlei waar verschillende brede wegen op uit komen. Antwerpen heeft vroeger zeker status gehad met die mooie brede lanen. Tegenwoordig moet je vooral op het autoverkeer letten en zie je de huizen niet zo goed. Ook lijken er veel bomen te zijn gekapt.

Inmiddels heb ik mijn plannen veranderd. Niets is zo veranderlijk als een man op de fiets. Ik ga naar station Antwerpen Berchem. Dan stap ik vóór de drukte op Antwerpen Centraal met mijn fiets in de trein en heb ik meer Antwerpen straat naar Berchemkans op een zitplaats (deze trein zit aan het eind van de dag vaak erg vol, ondermeer omdat veel Ollanders gaan winkelen in Antwerpen). Ik fiets door allerlei rommelige 19e eeuwse straten. Langs de grotere straten zie je nogal wat gesloten winkelpanden.

Berchem 1Berchem is één van de voorsteden van Antwerpen en ongeveer even groot als Merksem en Deurne (tegen de 50.000 inwoners). Langs de hoofdstraat die vanaf het station naar het westen loopt zie je veel kleine winkeltjes, vaak met een ‘niet westerse’ achtergrond. De sfeer is die zoals in Amsterdamse stadswijken zoals de Dapperbuurt en de Pijp.

Berchem 2Achter de winkelstraat zijn nog vrij authentieke wijken uit de 19e eeuw te vinden met huizen die een aparte fotoreportage waard zijn. Ik maak nog even snel een rondje en constateer dat dat te kort is: hier moet ik nog een keer gaan kijken. De mooiste delen van Antwerpen zie je niet in het historische centrum, maar in de 19e eeuwse buitenwijken.

Ik zet koers naar station Antwerpen-Berchem. Het oude station is afgebroken, er is een nieuw station gekomen, compleet met een grote fietsenstalling. Er is geen lift en de roltrap is buiten werking. Dat is allemaal goed voor de lichamelijke oefening.

BeneluxtreinEen paar minuten later komt de internationale trein naar Amsterdam piepend en knersend op het station tot stilstand. Vanaf hier is het ruim drie uur treinen naar Alkmaar.

Ik begon de dag met een poging om mezelf door de gevolgen van een forse griep heen te helpen. “Want Henk knapt pas op als hij weer naar buiten mag” (aldus mijn moeder zaliger).  Deze keer heeft het niet geholpen. Het was een leuke fietsdag, maar de volgende dag ben ik weer een tandje meer ziek dan de afgelopen dagen. Toch maar weer een ander recept proberen…

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

