Letterlijk

De komende weken moet ik weer een aantal cursussen verzorgen over ‘stoornissen binnen het autistisch spectrum’. Onder die paraplu van stoornissen vallen ondertussen zóveel gedragingen dat betrokkenen door de bomen het bos niet meer zien.

Zeer verschillende beelden

Mensen met autisme kunnen zeer intelligent zijn én ernstig verstandelijk beperkt, ze kunnen heel veel praten of juist helemaal niet spreken, ze kunnen heel veel contact maken (‘claimen’) of juist zoveel mogelijk contact vermijden, ze kunnen heel star zijn in hun denken en handelen of juist buitengewoon chaotisch. Daarom heb ik één van de cursusdagen als titel meegegeven: ‘In grote verwarring’. We weten het zélf niet meer…

Taal letterlijk nemen

Eén van de kenmerken die vaak aan autisme worden gelinkt is het letterlijk nemen van de taal. Zo zei de tandarts tegen een meisje met autisme: ‘beneden poetsen is klaar’. Bedoeld werd: de tanden en kiezen in de onderkaak. Maar het meisje stapte uit de stoel omdat ze dacht dat ze nu met de lift naar een hogere verdieping moest.

Is dat nu een kenmerk van álle mensen met de diagnose autisme? Nee, ik ken veel mensen met autisme die juist erg van taalgrappen houden. Of zouden die misschien (toch) niet autistisch zijn?

Het onderstaande voorbeeld is weer een ‘klassieker’: hoe zet je woorden in alfabetische volgorde. De meester geeft de opdracht aan de klas. Na tien minuten hard werken is Daan (9 jaar) klaar met zijn opdracht.

Het gaat om de woorden lepel, fiets, huis, poes, appel en keuken.

Daan heeft er van gemaakt:

  1. eellp
  2. efist
  3. hisu
  4. eops
  5. aelpp
  6. eekknu
Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

