Actiwatch (1)

Slaap is de belangrijkste activiteit van de mens.

Zo, dat hoge woord is er uit!

Eerder schreef ik al een reeks van 36 blogs over slaap en slaapproblemen.

Al vanaf het begin van de tijd dat ik in de gehandicaptenzorg werkte (inmiddels ruim 40 jaar) heb ik me afgevraagd welk effect de slaapkwaliteit heeft op het gedrag van cliënten. Daarom liep ik ook af en toe mee met de nachtdienst. Dan kreeg ik een eerste indruk van de slaap van de cliënten. Sliepen ze helemaal onder de dekens, in een foetus-houding, waren ze direct wakker, sliepen ze met de vingers in de oren? (enzovoorts).

Eén van de begeleiders heeft op mijn vroegere werk een prachtige scriptie geschreven over slaapgedrag van cliënten. Helaas is er met de uitkomsten van haar onderzoek veel te weinig gedaan.

Een lezing van dr. Oei (slaapdeskundige op een epilepsiecentrum) zette mij nog verder op het spoor van het verband tussen slaapproblemen ’s nachts en gedragsproblemen overdag. En later kwam uit een onderzoek dat veel mensen met een lichte verstandelijke beperking slechte slapers zijn. Dat uitkomsten van dat onderzoek legden ook een direct verband met gedragsproblemen overdag.

Later werd ik zelf onderdeel van slaap-onderzoek. Maar liefst vier keer moest ik mezelf laten onderzoeken in een slaapkliniek. Daarna volgde er ook nog een operatie. Die hielp helemaal niets. Een eenvoudige beugel voor mijn gebit bleek dé oplossing. Al de eerste nacht sliep ik prima door. Het gevolg was dat ik mij overdag veel fitter voelde. Vóór die tijd was ik zelfs enkele malen op de fiets in slaap gevallen.

Bij de onderzoeken in het ziekenhuis zat ik met allerlei draden vast aan ingewikkelde apparatuur. Ik voelde me een marsmannetje. Die manier van onderzoek (polysomnografie) is totaal ongeschikt voor mensen met een verstandelijke beperking. Maar het kan ook anders. Op mijn werk wordt nu proef gedraaid met de zogenaamde Actiwatch. Dat is een electronisch polsbandje dat de activiteit van de onderzochte persoon meet.

De eerste uitkomsten op mijn werk lieten o.a. een grillig slaappatroon bij één van de cliënten zien. Het ene etmaal sliep hij 2½ uur, het andere etmaal 13½ uur. Dan wil je natuurlijk ook graag weten wat er de dag ervóór is gebeurd en hoe het gedrag de volgende dag is.

En wat te denken van een cliënt bij wie het lang duurt voordat hij inslaapt, net in slaap is en dan verschoond wordt zodat hij direct weer wakker is en opnieuw met moeite in slaap komt? Je kunt je afvragen wat belangrijker is: een droog bed of het goed kunnen doorslapen.

Dat allemaal daagt uit tot nader onderzoek. Daarom deed ik graag mee met het Dreamteam op mijn werk… Daar had de organisatie de meest uitgeslapen mensen bij elkaar verzameld (…).

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Actiwatch (1)”

  1. Droomwerk en een droombaan? Doe mijn collega’s uit de nacht de groeten van me als je ze weer spreekt.
    De Human Givens en sommige onderzoekers wijzen erop dat depressie veelal ook samenhangt met een verstoord slaappatroon (overmatige REM-activiteit) en daar ook veelal de sleutel ligt voor het doorbreken van een patroon van aanhoudende en vergerende depressiviteit.

Geef een reactie

