Werkgeheugen van 10-jarigen

Met mijn werkgeheugen is het niet zo goed gesteld. Dat is lastig, maar je kunt er oud mee worden. Wat zo’n werkgeheugen precies doet, daar zijn allerlei theorieën over, maar die kan ik ook al niet onthouden. Bovendien zijn er allerlei soorten van taken en typen werkgeheugen. Vroeger wisten we dat allemaal niet en was de wereld een stuk eenvoudiger.

Visueel

Gelukkig heb ik een stukje werkgeheugen dat het aanzienlijk beter doet. Uit mijn hoofd loopt het regelmatig vast, maar als ik iets zie kan ik het allemaal veel beter voor elkaar krijgen. Mijn visuele werkgeheugen helpt mij bij meer complexe taken. Daarom loop ik altijd met pen, papier en fototoestel…

Sommetje

Maar in ieder geval gaat het bij je werkgeheugen om het actief bezig zijn met het onthouden van dingen waar je op dat moment mee bezig bent. Als ik bijvoorbeeld vraag: hoeveel is 22 min 8 plus 12? doet dat een beroep op mijn werkgeheugen. Ik moet de uitkomst van dat eerste stukje som onthouden om daarmee het tweede deel op te kunnen lossen.

Nuttige handwerken

In de zesde klas van de lagere school ‘in mijn tijd’ kregen de jongens hoofdrekenen. Die moesten aan de slag met hun werkgeheugen. De meisjes kregen nuttige handwerken. Soms leek me dat voor mezelf wel handiger. Voor dat eerste heb je allerlei apparaatjes die het geheugen kunnen compenseren. Voor het tweede heb ik geen vervanger. Nog steeds kan ik niet nuttig handwerken.

Werkgeheugen van 10-jarigen

Wat moest ik kunnen in groep 6, 7 of 8 van de basisschool (op basis van het werkgeheugen dat paste bij mijn leeftijd)?

  • Zelfstandig huiswerk maken. Kenmerkend is dat je er zelf aan begint. Mensen met een beperkt werkgeheugen komen hier vaak niet toe. Ze hebben altijd een duwtje uit de omgeving nodig.
  • Activiteiten die planning vragen kunnen voorbereiden. Bijvoorbeeld: ik moet naar school, vanmorgen heb ik een spreekbeurt, daar moet ik mijn spullen voor meenemen, maar aan het eind van de middag hebben we gymmen, dus ik moet ook mijn gymspullen meenemen. Direct na schooltijd ga ik naar de verjaardag van Bart, ik moet voor hem ook nog een cadeautje meenemen.
  • Via allerlei stappen een rekenopgave oplossen en dat gestructureerd kunnen doen (ik begin hier, dan wordt dit de volgende stap en dan wordt dat de daarop volgende stap).
  • Mee kunnen doen met teamsporten, bijvoorbeeld samen kunnen spelen bij het voetballen, het veld kunnen overzien, in de gaten hebben waar de bal vandaan komt er waar je hem heen kunt schieten, terwijl het veld tijdens het maken van je plan ook nog eens verandert.

Kinderen met een beperkter werkgeheugen: 

  • hebben ‘altijd’ een duwtje nodig om tot dingen te komen waar ze geen intrinsieke motivatie voor hebben
  • vergeten steevast om dingen mee te nemen die essentieel zijn voor een bepaalde activiteit
  • lezen de opgave, maar slagen er niet in om de opdracht tot kleinere stapjes terug te brengen om op die manier tot een oplossing te komen
  • hebben moeite met het overzicht over teamspelen, begrijpen de regels van het spel onvoldoende en handelen ‘zoals het op dat moment uit komt’.
Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

5 thoughts on “Werkgeheugen van 10-jarigen”

  1. Kan het zo zijn dat je werkgeheugen het minder goed doet als je het druk hebt? Ik herken de dingen die je noemt vooral als ik midden in een aantal drukke weken zit. Dan men ik naar verhouding meer tijd kwijt met dingen regelen omdat mijn hoofd te vol zit om het effciciënt te kunnen doen.

    1. @ Teun: naarmate we ouder worden kunnen we minder dingen tegelijk. Dat heeft met ons werkgeheugen te maken. Als je het druk hebt ben je waarschijnlijk met veel dingen tegelijk bezig. Op een bepaald moment zit dan je hoofd vol en kan er niets meer bij. Soms reageren mensen daar lichamelijk op (ze worden bijvoorbeeld door migraine letterlijk stil gezet).

  2. Volgens je beschrijving heb ik wel een goed werkgeheugen.
    Met een duidelijke uitzondering voor teamsporten: dat soort overzicht heb ik nooit gehad, niet actief, en niet als ik bijvoorbeeld naar voetbal kijk: daar vind ik dan ook niet veel aan. Heeft dat te maken met werkgeheugen, vraag ik me nu af? Of in mijn geval met moeite met overzicht over een groter gebied? Is daar ook een woord voor? Ik denk namelijk dat ik ook niet goed overzicht heb in het verkeer, en daarom nooit mijn rijbewijs heb gehaald. Ik fiets wel, maar ben daarbij voorzichtiger dan gemiddeld omdat ik mijn overzicht over verkeerssituaties niet vertrouw.

    1. @ Trijntje: onze zintuigen slaan allemaal op hun eigen manier informatie op en koppelen daar een betekenis aan. We oriënteren ons daarbij het sterkste op de zintuigen die het meest ‘dominant’ zijn. Bijvoorbeeld: als je visueel bent ingesteld onthoud je meer van wat je ziet dan wat je hoort. Er zijn mensen bij wie het zien van beweging wat langzamer gaat. Ze hebben dus meer moeite met het overzicht behouden als er continu dingen veranderen. Een partijtje voetbal is daar een voorbeeld van, maar ook het intensieve verkeer. Het zou kunnen zijn dat het je – naar verhouding – meer moeite kost om snelle bewegingen te vertalen in betekenis.

Geef een reactie

