Weer op de fiets (11) : Antwerpen

Vanwege een gemiste trein had ik dus een uur over in Antwerpen. Eerst fiets ik richting de oude stad. Omdat ik onbekend ben met de verkeersstromen hier gaat dat af en toe wat ‘briek’, want het is niet zo vanzelfsprekend waar je als fietser over moet steken, wat de verkeerslichten voor fietsers zijn en of en waar het fietspad is.

Antwerpen Sint JacobskerkNa 10 minuten ben ik in de wijk Kipdorp. Oorspronkelijk was dit een dorp buiten de omwalling van de oude stad Antwerpen. Er staat een bijzondere kerk: de Sint Jacobskerk. Deze kerk is o.a. beroemd vanwege zijn barokke interieur. Ook bevindt zich hier het graf van de schilder Peter Paul Rubens. Mozart heeft ooit op het orgel van deze kerk gespeeld. Helaas: de deur zit op slot, ik kan niet binnen kijken.

Daarna fiets ik naar het zuiden en kruis de grote winkelstraat van Antwerpen: de Meir. Daar moet je eigenlijk niet komen: de straat ziet er uit als andere luxe winkelstraten in grote steden. Maar het is aardig om door de smalle straten achter deze winkelstraat te fietsen, met soms heel onverwachtse doorkijkjes en mooie gebouwen.

Antwerpen spoorviaductIk fiets weer terug naar het Centraal Station, maar ben nog veel te vroeg. Daarom fiets ik nog een eindje parallel aan de spoorlijn. Er bevindt zich hier een misschien wel een kilometer lang met tientallen torens fraai versierd viaduct, dat qua architectuur eigenlijk een verlengstuk vormt van het Centraal Station. Parallel aan het spoor is een nieuw fietspad aangelegd. Af en toe gloort er toch een beetje hoop voor de Antwerpse fietsers.

Aan mijn rechterhand zie ik steeds Joodse mensen lopen of fietsen. Dat zou me niet zo zijn opgevallen als ze niet ‘bijzonder gekleed’ waren. In deze wijk wonen ruim 20.000 orthodoxe Joden. Het is één van de grootste Antwerpen Joodse WijkJoodse leefgemeenschappen buiten Israël. In de wijk vind je een aantal synagoges en Joodse scholen. Vanuit de hele wereld komen jonge mannen hier naar toe om de Talmoed te bestuderen. Vroeger werkten veel Joden in de diamanthandel, maar deze is inmiddels voor een groot deel in handen van handelaren uit India. De wijk heet nog wel de Diamantwijk. 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

