Weer op de fiets (10) : Antwerpen

Merksem 1Merksem is één van de voorsteden (buiten de Ring) van Antwerpen. De plaats telt 42.000 inwoners. De spil in het verkeer is de Bredasebaan. Daar vind je ook de meeste winkels. Onlangs is de straat helemaal gerenoveerd en werd er een redelijk comfortabel (maar te smal) fietspad aangelegd.

Het totale stadsbeeld oogt (net als in alle andere Vlaamse steden) rommelig. Achter de gevels langs de Bredasebaan vind je stillere zijstraten, soms met redelijk onderhouden huizen, maar ook vaak zo op het oog op het randje van de verpaupering.

Aan de westrand van Merksem fiets ik net nog even de plaats Deurne (77.000 inwoners) binnen (ter hoogte van het Sportpaleis). Hier zie je nadrukkelijk de gevolgen van het pro-autobeleid van Antwerpen. Ondanks de zeer brede wegen is het hier een complete heksenketel. Het verkeer staat aan het eind van de middag helemaal vast. Verkeerslichten hebben geen enkele zin meer. Als het licht op groen springt kun je toch niet verder rijden. Fietsers tillen hun fiets op en lopen zigzaggend door zes rijen dik stilstaand autoverkeer. Automobilisten voeren een waar claxonconcert op. Ook dát helpt helemaal niets. Niemand heeft de ruimte om verder te rijden. Het claxonneren doet denken aan steden als Caïro waar men ook eindeloos schijnt te toeteren. Het heeft dus helemaal geen zin, maar misschien geeft het nog een beetje het gevoel dat je enige invloed hebt.

Ook als ik onder het spoor door ben gegaan blijft de hectiek. Duizenden automobilisten willen de stad in, duizenden willen de stad uit. En dat (hier) over smalle wegen die ooit gebouwd werden voor paard en wagen. Voor de fiets rest hier geen ruimte meer. Ook ik sta in de file. Gezien mijn longproblemen van de afgelopen weken is dat geen gezonde oplossing.

Zicht op de kathedraalUiteindelijk kom ik meer in de binnenstad uit, die is ook meer autoluw.

Ik kan met behulp van mijn telelens nog even een blik werpen op de Onze Lieve Vrouwe-kathedraal met de toren van 123 meter hoog.

Daarna fiets ik naar een andere kathedraal: de Spoorwegkathedraal van Antwerpen, het Centraal Station. Het werd tussen 1899 en 1905 gebouwd als kopstation: alle treinen moesten hier keren. De hal is maar liefst 43 meter hoog: dat was nodig om redelijk gezond de stoom van de stoomtreinen op te kunnen vangen. Vanwege het tegenlicht kon ik alleen een zijgevel van het station op de foto zetten.

Antwerpen zijgevel Centraal StationMomenteel geldt in België alarmfase 3. Overal zie je rond het station militairen met wapen, er staan militaire voertuigen zichtbaar op straat en sommige ingangen van het station zijn afgesloten.

In 1985 werd in principe besloten dat het station Antwerpen Hal Centraal Stationgesloten zou worden, vanwege de slechte bouwkundige staat en het feit dat er geen geld beschikbaar was voor een grootscheepse restauratie. Gelukkig kwam dat geld er uiteindelijk toch en er werd 12 jaar getimmerd, gehakt en gezaagd totdat het station er weer prachtig uit zag en vooral: totdat het weer voldoende veilig was. Het werd door toonaangevende bladen gekozen tot het mooiste station van Europa en zelfs door één blad tot het mooiste station van de wereld.

Antwerpen stationskoepelDaarna volgde een nieuw bouwproject: twee verdiepingen onder de hal werden nieuwe sporen aangelegd zodat de internationale treinen Antwerpen Centraal zouden blijven aandoen. De treinen kunnen nu zonder te keren vanuit Brussel naar Nederland rijden en toch Antwerpen Centraal als belangrijke halte aandoen.

Antwerpen drie spoorlagenIk had de trein kunnen halen, ware het niet dat zich twee aanzienlijke obstakels voordeden:

  1. Het kopen van een kaartje voor mijzelf én een kaartje voor de fiets. De automaat accepteert mijn pinpas niet, dus moet ik achteraan de rij aansluiten voor het loket.

2. Het me met fiets verplaatsen naar spoor 24, helemaal beneden in het station. De 25 minuten die ik had voor deze bezigheden bleken niet voldoende.  Ik heb de trein nog wel gezien, maar niet gehaald. Op de onderste foto zie je de trein naar Amsterdam staan. Ik heb daardoor nog een uur over om een aanvullend ritje door Antwerpen te maken.

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

3 thoughts on “Weer op de fiets (10) : Antwerpen”

  1. Je fietst er toch maar kwiek op los voor iemand die 100 dagen ziek zou zijn, Henk. Of zat de dokter er klaarblijkelijk toch iets naast met zijn 100 dagen?

    1. @ Dick: met paracetamol en het ontkennen dat je ziek bent kom je een heel eind… Maar eerlijk gezegd stond het zweet op mijn rug. En de volgende dag was ik allesbehalve opgeknapt. De therapie had dus niet geholpen…

Geef een reactie

