Sociale interpretatie (5, slot)

Tot slot nog een bijzondere casus.

Ik was in gesprek met Jeffrey. Plotseling keek hij heel verschrikt. Zijn ogen werden groter en donkerder. Ik vroeg hem wat er aan de hand was. Hij zei: “Je bent boos op mij!”

Zelf was ik me van geen kwaad bewust. Totdat ik door ging vragen. Hij had rimpels boven mijn ogen gezien, een frons. Dat betekende dus dat ik boos op hem was.

De meeste mensen nemen van alles waar aan hun gesprekspartner (stem, mimiek, oogopslag, lichaamstaal). Jeffrey had slechts een detail gezien. Hij wist zeker dat ik boos was, want dat zag hij aan de frons boven mijn ogen. De andere gegevens waren hem ontgaan. Dat mijn stem hetzelfde bleef, dat de rest van mijn mimiek niet veranderde, dat ik mezelf niet groter maakte, niet onrustiger werd.

Autisme

Jeffrey had als diagnose meegekregen: PDD-NOS. Het is een wat wankele diagnose omdat het beeld vaak te diffuus is. Maar je zou kunnen stellen dat hij een aantal trekken van autisme vertoont.

Mensen met autisme hebben moeite met de sociale informatieverwerking. In de USA wordt dat mindblindness genoemd. De ander moet alle emoties uitleggen omdat het niet vanzelf gelezen wordt. Tegenwoordig staat dat nogal ter discussie, maar het is wel zo dat het lezen van emoties bij anderen voor mensen met autisme ingewikkelder is.

Een peuter leest al aan alle informatie tegelijk af of mamma boos is. Dan praat ze hard, ze begint meer te bewegen, ze kijkt boos enzovoorts. Het kind interpreteert dus aan de hand van de totale situatie.

Detailwaarneming

Jeffrey haalde uit één detail dat ik boos (op hem) zou zijn. Dat past ook bij het beeld van het autisme: het zien van het detail en het daardoor eerder missen van het grote geheel. De rest van de informatie (mijn houding, stem, mimiek) was hem ontgaan.

De werkelijke reden waarom ik een frons op mijn gezicht kreeg was namelijk dat ik tegen de zon in moest kijken…. Jeffrey had mijn gedrag heel anders geïnterpreteerd. Vroeger zou hij mogelijk agressief zijn geworden. Maar inmiddels had hij wel geleerd om zijn gedrag wat te temperen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

