Nobel

Op het grasveld loopt een mevrouw met een vervaarlijk grote hond die er ook niet zo aaibaar uitziet. Het lijkt mij een rashond van het type dat in staat is een flinke vechtpartij te ontketenen.

Volgens Midas Dekkers is een rashond ‘een verzameling genetische afwijkingen op vier poten’. Maar dat kan ook gevaarlijk zijn. Gelukkig ben ik niet al te bang meer voor vervaarlijke honden. Dus als de mevrouw mij aanspreekt met de vraag of ze me iets mag vragen kan ik zonder vrees en beven ‘ja’ zeggen.

Op de vraag ben ik helemaal niet voorbereid. “Kunt u mij zeggen wat nobel is?” Ik probeer het woordenboek uit mijn brein op te diepen en zeg: ‘Dat is edelmoedig’. “Bedoelt u dat dat van adel is en dat je moedig bent?” Ik zeg: ‘Ja, dat is het zo ongeveer en ook dat je betrouwbaar bent’.  “Oh”, zegt de mevrouw, “daar ben ik blij om. Want mijn naam is Clarissa en iemand had opgezocht dat die naam ‘nobel’ betekent. En het klopt ook wel. Je naam krijg je niet voor niks. Ik stam af van edelmannen op kasteel Middachten op de Veluwe. Al vanaf de 14e eeuw. En mijn voorouders kregen allemaal privé-onderwijs, die gingen niet naar een gewone school. En mijn overgrootmoeder had een relatie met de Franse koning en zo werd mijn oma geboren. Ik ben dus echt van adel. Maar ik heb heel wat meegemaakt in mijn leven. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik nog klein was en ik draag al 68 jaar die last met mij mee. Dat moet u niet uitvlakken.

Maar als je kwetsbaar bent, dan weten sterke mensen je altijd te vinden en ze slaan je zó tegen de grond. Daarom moet ik edel en moedig blijven, anders is het gebeurd met mij. Ik heb al een brief naar de gemeente gestuurd dat er hier veel te veel asocialen komen wonen. Die roven tasjes. Daarom heb ik deze hond bij me. Die vreet ze op als ze aan mijn tasje komen. Maar voor de zekerheid heb ik mijn tasje maar niet meegenomen, anders krijg ik straks nog de schuld dat zo’n asociale door mijn hond is opgegeten.

Maar nu ik u toch spreek: stamt u af van de Vikingen? Want dat zou best eens kunnen dat u een Viking bent. Die mensen waren ook moedig, dan lijkt u op mij. En mijn hond blijft helemaal rustig met u in de buurt. Dat betekent dat u een goede inborst hebt, want dat voelt zo’n hond. Ik denk dat u andere mensen helpt, want dat zie ik aan u. Mag ik weten wat uw sterrenbeeld is? Ja, dat dacht ik al, dat klopt precies. Nou moet u eens raden wat mijn sterrenbeeld is. Dat is een stier. We zouden dus best een beetje bij elkaar kunnen passen als ik zo vrij mag zijn”.

Ondertussen komt mijn bus er aan. Maar de mevrouw klampt me nog één keer aan. Want ze wil graag weten of iemand die nobel is ook de Nobelprijs kan winnen. Ik zeg: “Sommige nobele mensen kunnen de Nobelprijs winnen, maar dat zijn er maar een paar.” “Oh, zegt de mevrouw, dan weet ik dat. Misschien heb ik dan nog een kans. Ik wens u een goede dag en een goede reis verder en u moet straks niet vergeten om uit te checken, hoor. Anders gaat het geld naar de asocialen!”  

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

