Weer op de fiets (9) : Antwerpen

Na Ekeren fiets ik over een slecht fietspad langs een drukke weg de wijken Noorderdokken en Luchtbal binnen. Vroeger was het een buurtschap met een café, dat de Luchtbal heette. Dat café was zo genoemd omdat er ooit voor de deur een luchtballon was geland.

Drukte in NoorderdokkenLeuk is anders. Het is hier één heksenketel aan verkeersstromen en verkeerslawaai. De wijk ligt ingeklemd tussen haventerreinen, autowegen en spoorlijnen. Waarschijnlijk ligt het percentage fijnstof hier behoorlijk boven aanvaardbare normen. En daar fiets ik dus, herstellende van fikse longproblemen.

Ever verderop sla ik linksaf: daarmee hoop ik te ontkomen aan dit drukke verkeerslawaai. Maar daarmee fiets ik mezelf een paar keer vast op doodlopende wegen. De infrastructuur van de beruchte Ring Antwerpen heeft een deel van de ‘logische’ routes geblokkeerd. Daarnaast is er de Antwerpen Albertkanaalhobbel van het Albertkanaal.

Ik ben hier in het stadsdeel Merksem (met zo’n 50.000 inwoners). In de Tweede Wereldoorlog werd dit gedeelte van de stad Antwerpen pas een maand later bevrijd van de Duitsers, die zich hier stevig ingegraven hadden.

Merksem is een deelgemeente met veel winkels langs de brede Bredasebaan, de kenmerkende rommelige structuur van huizen in de straten achter die baan, een betrekkelijk klein ouder centrum met een kerk in het midden en nieuwbouw uit de jaren ’60 langs de randen, en pal tegen de autowegen aan.

Vanuit Merksem probeer ik richting het centrum van Antwerpen te fietsen. Ik kies daarbij weer mijn eigen fietsroute. Maar dat loopt opnieuw verkeerd af: ik loop vast op de Ring Antwerpen. Er zijn plannen voor een miljardenproject: de Ring zou ondergronds gaan. Dat kost een paar centen, maar zou enorm veel ruimte en een aanzienlijk betere leefkwaliteit opleveren voor deze wijken…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

