Weer op de fiets (8): Kapellen, Hoevenen, Ekeren

HeideHet blijft maar doorgaan: eindeloze wegen, vaak in de vorm van halve cirkels aangelegd, tussen massieve hekwerken door. Dit zijn de groene forensendorpen ten noorden van Antwerpen. Zoals het Gooi werd volgebouwd ten behoeve van de rijkere inwoners van Amsterdam, totdat er bijna een Gooise heide meer over was, zo is ook hier voormalig natuurgebied tot gladgestreken gazons omgebouwd. Het was misschien nog een beetje aardig geweest als het niet allemaal zo massief beveiligd was geweest.

Na een tijdje kom ik uit in een volgend dorp: Kapellen. In Wikipedia staat het volgende vermeld: “De gemeente heeft een groen en residentieel karakter en wordt onder meer gekenmerkt door villaparken, exclusieve landhuizen en verschillende kastelen. Het is een van de rijkste gemeenten van België.” 

Ter vergelijking (Kapellen): het gemiddeld inkomen per hoofd van de bevolking bedraagt 20.000 euro per jaar, de werkloosheid is 5% en er wonen 715 mensen per vierkante kilometer. In de Brusselse gemeente Molenbeek is het gemiddeld inkomen per hoofd van de bevolking minder dan 10.000 euro per jaar, de werkloosheid bedraagt 32% en er wonen 16.100 mensen per vierkante kilometer. Zoek de verschillen!

Kerk van KapellenGelukkig is het centrum van Kapellen nog redelijk authentiek. Het ziet er uit zoals veel veel verstedelijkte Belgische dorpen, inclusief files in de hoofdstraat en tegenwoordig ook een Hema, een Blokker, een Zeeman en een Albert Heijn. 

Belgische dorpstraatInmiddels heb ik genoeg van al die villawijken en zet koers naar meer authentiek gebied. Ik fiets naar het westen en kom uit in het dorp Hoevenen. Dit dorp heeft nog maar net stand weten te houden tegen de oprukkende havengebieden van Antwerpen. Het zien er gewoon Belgisch dorps uit, met een wat rommelige structuur van huizen.

Kerk bij HoevenenAan de westzijde van het dorp ligt de kerk van Attenoven, een historisch belangwekkend kerkgebouw met een toren uit de 13e eeuw. Er worden geen kerkdiensten meer gehouden, er vindt slechts cultuur plaats (wat dat dan ook moge zijn).

Als ik rechtdoor zou fietsen zou ik in het Antwerpse industriegebied terecht komen. Daar heb ik al enkele malen gefietst, en dat is geen pretje. Ik heb wel een fietskaartje waarop de meest optimale fietsroutes door het havengebied staan aangegeven. Maar de menselijke maat is er zoek. Eindeloze asfaltbanen lopen hier kaarsrecht door een boomloos containerlandschap. De fietspaden worden o.a. gebruikt als dumpplek voor gebroken autoruiten. En om je heen is het een voortdurend lawaai van zwaar vrachtverkeer. Er staat nu zelfs een bordje waarbij de fietser op deze route gewaarschuwd wordt voor intensief verkeer.

Landschap bij EkerenEven volgt er nog een groen stukje land, met weilanden. Rechts en voor mij haventerreinen en autowegen, maar er is nog een groene buffer.

Bij Leugenberg denk ik de volgende plaats – Ekeren – binnen te kunnen fietsen. Maar mijn fiets rijdt zichzelf vast in een doolhof van autowegen. Tot driemaal toe loop ik vast en moet ik terug fietsen. Uiteindelijk blijkt er een fietspad langs een drukke weg voor autoverkeer te lopen. Een alternatief is hier kennelijk niet meer (vroeger liep de weg gewoon door, maar door de aanleg van de autoweg en een havenspoorlijn is het noordelijke deel van Ekeren afgesloten van de rest van de plaats).

Ekeren, een plaats met zo’n 25.000 inwoners, behoort sinds 1986 tot de gemeente Antwerpen. Daar zijn veel inwoners het niet mee eens. Er zijn verschillende pogingen ondernomen om van de plaats weer een zelfstandige gemeente te maken.

EkerenEkeren breidde in de tweede helft van de vorige eeuw sterk uit. Je vindt er veel nieuwbouw met sanseviria’s voor het raam. Dat zijn planten die verwaarlozing tijdens het carnaval kunnen overleven. In het zuiden van de plaats vind je hoogbouw, deels in verval, en ook verlaten bedrijventerreinen en/of verwaarloosd natuurgebied. En dat alles ingeklemd tussen autowegen en spoorlijnen. Stil zal het hier nooit worden…

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

