Bekeuringen

In mijn leven heb ik één keer een bekeuring gehad. Dat was vanwege een triviaal verschijnsel: het wildplassen. Omdat ik vreesde niet meer heelhuids en droogbroeks het station te kunnen halen (nog 20 minuten fietsen) verstopte in mij (’s avonds in het donker) in een park en waterde een boom bijna ondersteboven.

Omdat mijn achterlicht aan stond werd ik betrapt door oom agent. Voortaan maar zonder achterlicht fietsen, dat valt minder op. Hij slingerde mij met een opvallend hoge stem op de bon. Misschien zat zijn broek te strak. Oom agent wilde ook weten waarom ik tegen de boom plaste. Ik vond dat van mezelf dat ik het allemaal best netjes had afgehandeld, maar aan een bon viel niet te ontkomen. De volgende keer wil ik tegen het stadhuis wildplassen. Dan heb je tenminste nog plezier van je actie.

Onlangs dreigden er maar liefst vier bekeuringen in één week. De eerste was in Antwerpen. Ik was op de fiets en passeerde een voetgangers-oversteekplaats (met lichten). Ik stak dezelfde weg over, maar dan op de fiets. Dat werd gesignaleerd door oom agent. Als fietser had ik me aan de verkeersregels te houden, dat was toch in Nederland óók zo? Ik meende dat een voetgangerslicht niet voor fietsers was, maar dat was dus niet zo. Een fietser is een fietsende voetganger. Ik kreeg een dubbele boete, want ik had twee lichten genegeerd (de middenberm én de overkant). Dat was twee maal 55 euro, contant te betalen. Uiteindelijk kwam ik er deze keer met een waarschuwing vanaf.

Diezelfde week kwam er een boete via internet binnen. Ik had 18 kilometer te hard gereden op een weg maar 100 km. was toegestaan. Ik moest 103,50 betalen. Ik vond dat eigenlijk best schappelijk. Alleen kon ik me niet voorstellen dat ik zó hard had gefietst.

Maar ja, als ik bezwaar zou maken tegen die boete, zouden ze dan niet concluderen dat ik zonder rijbewijs reed? Dan kreeg ik nog meer strafpunten. Ik heb de boete dan ook maar als spam geclassificeerd…

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

3 thoughts on “Bekeuringen”

  1. @ Zowel Tineke als ik krijgen wekelijks op onze diverse mailadressen berichten dat we onze betaalpas moeten vervangen en een link moeten aanklikken. We weten dat dat link is. Het hoort een beetje bij het ritueel van de foute mails. Opmerkelijk is dat er steeds een net iets andere afzender wordt gehanteerd, waardoor ze precies het spamfilter weten te passeren. Sommige van die berichten zien er bedrieglijk echt uit. Af en toe komt er een Nigeriaan langs die een miljoenen-erfenis krijgt maar nog even wat geld nodig heeft. Zo’n verkeersboete was nieuw voor mij. Ik was al niet onder de indruk van de taalvaardigheid van een deel van het politie-apparaat, maar in deze mail ontspoorde de tekst voortdurend. Alsof hij vertaald was met Google Translate. Opmerkelijk was wel weer dat de afzender helemaal klopte, net als die bankpasmails, inclusief de juiste persoon met de juiste titulatuur. Misschien wel op Linked-in opgespoord…

    1. Vaak kun je de nep herkennen door eerst naar het e-mailadres te kijken. Niet wat je gewoon ziet, maar wat er “onder” zit. Dus door het adres aan te klikken of zo (toestelafhankelijk). Als je dan iets ziet als: hsnhts537@uwysb.ru, dan weet je genoeg.

  2. Zo kan het dus ook: http://youtu.be/zazTP79lTfI

    En die boete is waarschijnlijk geen spam maar phishing. Zeker betalen met een soort van debetkaary, die je bij een aantal winkelketens kunt kopen. Zoiets zie je ook weleens verschijnen als je websites bezoek die bedoeld zijn om er rooie oortjes te krijgen.

Geef een reactie

