Weer op de fiets (5): de grens over

Wouwse Plantage bosHet landgoed De Wouwse Plantage is niet vrij toegankelijk. Dat is jammer, want er staan op het landgoed een aantal prachtige gebouwen. Rond 1985 ben ik er een keer op bezoek geweest, dus ergens diep verscholen in mijn hersenpan zijn nog herinneringen opgeslagen.

Maar niet getreurd, er wordt al genoeg gezeurd. Ik sla linksaf en sta een kilometer later bij grenspaal 244. Het betekent dat ik een grens over ga. Grenspaal 244Sinds 1839 staan hier palen die aan moeten geven waar Nederland eindigt en België begint (de Belgen kijken er weer anders naar).

De weg gaat gewoon verder alsof er niets aan de hand is. Vroeger was dit een bekend en ook berucht gebied vanwege de vele smokkelaars. Het boek De Grens van Enno de Wit vertelt over de voortdurende strijd tussen douaniers en smokkelaars, waarbij ook doden vielen te betreuren. Er was zelfs een grensincident waarbij iemand werd neergeschoten en een meter voorbij de grens in elkaar zakte. Helemaal ernstig was de situatie tijdens de Eerste Wereldoorlog toen er met smokkel goud geld viel te verdienen. Maar toen lag de door de Duitsers ingestelde grens een eindje zuidelijker en was dit niemandsland.

Zicht opIk fiets over gezapige dreven en kronkelende wegen in de richting van een kerktoren. Dit blijkt het dorp Hoek te zijn. Het wordt ook wel Essen-Hoek genoemd, omdat er meerdere dorpen zijn met dezelfde naam. Ten zuiden van Hoek bevindt zich een klooster met het College van het Eucharistisch Hart. Op de kerk bevindt zich een koperen beeld van maar liefst 4½ meter hoog.

Ik fiets van hieruit pal naar het zuiden. Akkerbouw en veeteelt wisselen elkaar af. Het en der staan verspreide boerderijen. Er zitten opmerkelijk veel fietsers op het zadel, doorgaans groepen elektrisch aangedreven 60-plussers die zich al kakelend een weg banen door het groene land. Wat verder weg bevinden zich bossen: dit agrarische gebied is aan drie kanten omringd door bos.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

