Weer op de fiets (1): Oudenbosch

Al drie weken is mijn fysieke toestand beneden gewenst peil.

Nu kun je discussiëren over wat een gewenst peil is (als 65-plusser is mijn conditie natuurlijk niet meer die van een 18-jarige), maar ik meende nog redelijk mee te kunnen komen. Dat idee heb ik nu maar laten varen.

Maar wat is dan een moment om weer net te doen of de conditie weer OK is? Ik besloot ter nagedachtenis aan mijn moeder om maar weer naar buiten te gaan. “Henk moet je niet binnen houden”. Dus stond mijn moeder (misschien wel met enige angst en beven) toe dat ik eerder naar buiten ging dan ze zelf misschien had willen toestaan. In het kader van het weglopen ben ik overigens ook wel eens stiekem de deur uitgegaan toen mijn moeder dacht dat ik netjes in bed lag uit te zieken. Zij deed dan een middagslaapje en Henkie was toch even naar buiten…

Omdat het zonnetje zou gaan schijnen bedacht ik dat het dus uiteindelijk toch een goed moment kon zijn om maar weer eens op de fiets te stappen voor een rondje fietsplezier. Helaas bleek het zonnetje in Alkmaar toch moeizaam door de wolken heen te kunnen breken. Dus stapte ik op de trein naar Oudenbosch. Daar scheen de zon uitbundig.

Oudenbosch RK Basiliek“Wat is er dan in Oudenbosch te zien?” Dat valt me van jullie tegen als jullie dat niet weten. Hier is namelijk de hobby van pastoor Willem Hellemons werkelijkheid geworden. Hij wilde in de plaats een kopie laten bouwen van de Sint Pieter in Rome. Het werd de kerk van de H.H. Agatha en Barbara. Van 1865 tot 1892 werd aan deze kerk getimmerd en gezaagd. Maar dan heb je ook wat. Een kerk die tot in de verre omtrek te zien is.

Kom je met de trein langs Oudenbosch, dan zie je ook nog een verkleind Sint Pietertje, alsof ze eerst een beetje hebben geoefend met deze bouwstijl. Maar dat is een kapel die bij het Instituut Saint Louis hoort.

Als je door Oudenbosch fietst zou je vanwege de indrukwekkende kerk bijna vergeten dat de plaats nog meer bijzonderheden kent. Er staan hier tientallen monumenten, zowel Rijksmonumenten als gemeentelijke monumenten. Ooit (na de Sint Elisabethsvloed) was de plaats dan ook een belangrijke havenplaats. Van hieruit was er ook een veerdienst op Dordrecht: de kortste verbinding tussen Antwerpen en Holland. Oudenbosch had een rechtstreekse diligence-verbinding met Antwerpen. Met de trein moet je tegenwoordig overstappen in Roosendaal.

In de 17e eeuw had de plaats het zwaar te verduren. Eerst plunderden de Watergeuzen de plaats (de mensen hebben het wel over de katholieken, maar de protestanten waren ook geen lieverdjes), daarna stierf het grootste deel van de bevolking als gevolg van twee pestepidemieën (de mensen hebben het wel over de griep, maar de pest was ook niet alles). 

Tegenwoordig is Oudenbosch een redelijk welvarend dorp met veel forensen, een bloeiende middenstand en af en toe een poes.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

