Zaailand Leeuwarden

De gemeente Leeuwarden heeft lang getwijfeld wat men met het grote plein in het centrum van de stad aan zou moeten. Je kunt een plein natuurlijk volbouwen. Dan is het geen plein meer. Uiteindelijk heeft men het Zaailand (zoals dit plein onofficieel wordt genoemd) gedeeltelijk bebouwd. Hier staat o.a. de nieuwbouw van het Fries Museum.

Leeuwarden Gerechtshof en AchmeatorenMaar ik richt de blik op het gebouw dat hier al ruim 150 jaar staat: het paleis van justitie. Het ziet er ook echt uit als een paleis. Het is een neoclassicistisch gebouw met een heuse zuilengalerij. Hier zetelt het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Dat is op zichzelf natuurlijk al een bijzondere combinatie, een gevolg van een fusie bij justitie.

Stap je op de fiets omdat je voor de rechter moet verschijnen, zet je je fiets netjes in de gratis fietsenstalling op het Zaailand, blijkt de rechter vandaag in Arnhem zitting te houden. Bij de scholen heb je dat ook. Ooit moest ik naar de Hogeschool van Haarlem (ik dacht: lekker dichtbij), locatie Zwolle. Dat was verder weg.

In ieder geval trotseert dit gebouw al ruim anderhalve eeuw allerlei stormen, want het Zaailand kun je ook wel het Waailand noemen. ‘Het lijkt Siberië wel’ hoor ik Beppe nog zeggen.

Op de achtergrond de Achmea-toren. Ik vind het één van de lelijkste architectonische bedenksels uit de vorige eeuw. De toren is 115 meter hoog en beeldbepalend voor de Friese hoofdstad. Ook van verre kun je deze toren zien staan in het landschap. Dus als het architect Bonnema er om was te doen om een gebouw neer te zetten dat op moest vallen, dan is dat aardig gelukt.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

