Wülfrath

De mensen vragen mij wel eens: “Henk, fiets jij nog wel eens in Duitsland?”

Dat zal ik jullie zeggen. Vroeger fietste ik iedere maand wel een dag in Duitsland. Dan stapte ik in de eerste trein die uit Alkmaar vertrok en fietste rond 9 uur bij Arnhem, Venlo of Heerlen Duitsland in.

Maar nu ben ik al meer dan een half jaar niet in Duitsland geweest. En in de afgelopen maand zeker niet. Niet eerder (sinds het begin van de fietsjaartelling) heb ik in februari zó weinig gefietst als dit jaar. De griep ging in mijn benen zitten.

Daarom nu maar een verhaal uit de herinnering. Op een miezerige dag nam ik de trein naar Düsseldorf en daar de boemel naar Mettmann. Dat is de geboorteplaats van onze tandarts, maar dit even terzijde. De trein rijdt daar door het dal van de Neander. Er is een compleet museum gewijd aan de Neanderthaler. Er wordt gezegd dat dit een heel verre voorouder is geweest. Maar aan de schedel te zien kan het ook iemand zijn geweest die door een prehistorisch zika-virus is getroffen.

Wulfrath Radweg 2Mettmann ligt in de heuvels. Maar dat wil nog niet zeggen dat je boven bent. Binnen de plaats (40.000 inwoners) zijn de hoogteverschillen aanzienlijk. Maar wil je de plaats uit, dan moet je nog stevig aan je kuitspieren trekken. En dat deed ik dan ook. Geleidelijk klimt de weg verder. Het land wordt steeds ruimer, met soms mooie uitzichten op het Rijndal en dichterbij, in de diepte, het dal van de Düssel.  

Wulfrath RadwegHet aardige van dit gebied zijn de vele landwegen. Autoverkeer tref je er bijna niet. “Anlieger frei” en de rest van het gemotoriseerde verkeer wordt verbannen naar andere routes.

Het wonderbaarlijke is (en daarom vind ik deze streek zo aardig) dat je midden in één van de grootste stedelijke gebieden van Europa fietst (de oppervlakte van het Ruhrgebiet is iets groter dan de provincie Zuid-Holland en er wonen 5,4 miljoen mensen). Binnen een straal van 25 km. van de plek waar deze foto’s zijn gemaakt bevinden zich drie steden met meer dan 500.000 inwoners: Düsseldorf, Essen en Duisburg.

Wulfrath Evangelisch Reformierte Kirche kindercentrumIk volg gewoon mijn neus en de fietsroute en kom op die manier in Wülfrath aan. Een vroegere klasgenoot heette Wulffraat en pas nu verdenk ik hem van Duitse achtergronden. Hij is er zelf nooit over begonnen. Misschien was het te kort na de oorlog.

Het eerste gebouw in Wülfrath is direct een omweg waard. Het blijkt een kinderdagcentrum te zijn van de plaatselijke Evangelisch Reformierte Kirche. Het gebouw is ontworpen naar de principes van Friedensreich Hundertwasser. Maar ook in de omliggende woonwijk zijn kenmerken te vinden van deze bouwstijl.

Wulfrath winkelstraatHet oude centrum van Wülfrath is goed geconserveerd. Je vindt er de karakteristieke huizen zoals je veel ziet in deze streek met leisteen langs de zijgevels en op de daken en de kleuren van de deuren in de kozijnen vaak in een opvallend heldere kleur groen. Daarnaast zijn de Duitsers creatief in het ontwerpen van kindvriendelijke sculturen. In deze winkelstraat hebben ze een aantal schapen losgelaten.

Het centrum volgt de loop van een beek. Een smal steegje leidt naar het plein rond de kerk. Ook dat Wülfrath Kirchplatz 2plein is weer karakteristiek: de huizen in een cirkel rond de dorpskerk. Een deel van de huizen is in een andere stijl gebouwd: ze hebben versieringen in de vorm van vakwerk. Geen huis is identiek: ieder huis met zijn eigen karakteristieken en vaak met teksten op de gevel of op de voordeur.

Even buiten de plaats kom ik bij een station. Er liggen nog rails, maar de spoorlijn is opgeheven. Maar men heeft van de nood een deugd gemaakt: de spoorlijn is omgebouwd tot fietspad: de 40 kilometer lange Panorama Radweg, één van de mooiste vrijliggende fietstrajecten in Duitsland (vanuit de buitenwijken van Essen naar de buitenwijken van Wuppertal).

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

