Fietsen door West-Friesland (2)

Het is al half vijf en ik moet nog naar een receptie. Dus ver zal ik vandaag niet komen. Bovendien begint het te regenen. Het leven van een fietser gaat niet altijd over fijngebaande wegen onder een koepel van blauw licht.

Bennemeer

In de Molenbuurt van Sijbekarspel sla ik linksaf (molen niet aangetroffen, trouwens) de Tuinstraat in. Deze weg rijdt zichzelf vast op de autoweg naar Friesland. Er zit niets anders op dan parallel aan het geraas de weg naar Abbekerk te nemen. Vlak voor dit dorp (met een opmerkelijk groot busstation) kan ik over de autoweg en dan de Polder Bennemeer in. Dit is een soort Madurodam-polder: een rondje met een diameter van ruim 1 kilometer. De schaatsers onder ons kennen deze polder van de Bennemeer Rondetocht, omdat je hier een voorspelbaar rondje over de Ringsloot kunt schaatsen. Als het vriest, tenminste.

Twisk winter 1 (2)Twisk

Ik fiets nu vanzelf over eindeloze hobbelige klinkers het dorp Twisk binnen. Dit dorp heb ik al vaker beschreven en bezongen, want het is één van de mooiste dorpen in Nederland. Het hele dorp valt dan ook onder beschermd dorpsgezicht. Het dorp heeft een periode van rijkdom gekend, dat is te zien aan een aantal rijk versierde boerderijen.

Langs de noordzijde van de dorpsstraat van Twisk staan de huizen direct langs de straat. Aan de zuidzijde loopt een sloot. Vooral als het een beetje Twisk winter 1 (1)glad is is het fietsen hier een hachelijke onderneming: je glijdt zomaar van de gebolde straat de plomp in. Maar dat heeft ook weer zijn charmes, als je tenminste kunt zwemmen.

Er staan in Twisk 50 rijksmonumenten. Wat ik ook hier weer mooi vind zijn de kleuren van de huizen en de boerderijen in de specifieke kleur groen die je alleen in dit stukje van Noord-Holland vindt. Helaas wilden deze huizen vandaag niet op de foto…

Terugtocht

Na het bruidspaar de hand te hebben gedrukt, een aantal onbekenden te hebben gesproken, me gebrand te hebben aan een bitterbal en de brand geblust te hebben met jus d’orange stap ik weer op de fiets. Ik fiets niet terug naar Alkmaar, daarvoor zijn de weersomstandigheden te ongunstig. Bij windkracht 9 in het donker tegen de wind in door de polder fietsen: het kan wel, maar het moet ook een beetje leuk blijven. Over de 16 km. naar het station Hoorn doe ik toch al bijna twee uur. Daar neem ik de trein naar Alkmaar.

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

