Fietsen door West-Friesland

Helaas heb ik geen recente voorraad fietsfoto’s. Het fietsen is bijna tot stilstand gekomen als gevolg van een hardnekkig virus dat ons beiden al bijna drie weken in de greep houdt. Ik heb het gevoel dat ik constant met mijn hoofd onder een glazen stolp bivakkeer. De buren denken ondertussen dat we een hond hebben vanwege het nachtelijk geblaf.

Dus houd ik het maar even bij een fietstocht begin februari dichtbij huis… Daarna heb ik geen foto’s meer gemaakt.

Sinds 1964 wonen we allebei in Noord-Holland. Al meer dan een halve eeuw dus.

Valt er dan nog wel wat te zien in deze provincie? Volgens mij is het één van de meest afwisselende provincies van Nederland. Hoewel ik in alle dorpen op de fiets ben geweest ontdek ik toch nog af en toe nieuwe stukjes. Je rijdt een dwarsstraat en je komt vanaf een andere hoek een plaats binnen.

Ik kwam een beetje per ongeluk in Opmeer terecht. Ik moest naar een bruiloft in Twisk. Die plaats is in de zomer per stoomtram bereikbaar, maar in de winter moet je wel erg je best doen om hier met het OV te geraken. In ieder geval word je ook nog getrakteerd op een wandeling van een half uur om op de plaats van bestemming te komen. Hoewel er regen was voorspeld bedacht ik dat ik misschien ook wel op de fiets kon gaan. Zo kwam ik dus in Opmeer terecht.

Museum Dirk Scheeringa 2Rond Opmeer (dat vastgegroeid zit aan Hoogwoud en aan Spanbroek) met het Scheeringa Mausoleum vind je nog wat industriële bedrijvigheid. Dat heeft te maken met de provinciale weg van Hoorn naar Schagen die hier een oost-west-dwarsverbinding door de provincie vormt. Maar ben je die bebouwing gepasseerd, dan fiets je echt midden in de weidse vlakte. Dat was (mede) waarom we in 1975 graag vanuit Amsterdam naar de Noordkop wilden verhuizen: wonen waar nog ruimte is.

Terwijl de westelijke helft van de provincie veel bollenvelden telt zie je hier nog veel grasland. De veeteelt is hier voor de boeren een bron van inkomsten. Af en toe zie je ook een bloemkool of een veld met spruitjes. Dat hoort ook in Noord-Holland. Door de ruimte lijken het dichtbevolkte Kennemerland en de Zaanstreek lijken hier wel érg ver weg.

Vroeger was dit een kwetsbaar gebied. Altijd lag de Zuiderzee op de loer. In 1916 werden grote delen van het land overspoeld door het zoute water. Nu vormt de Wieringermeerpolder een buffer tegen het zeewater. En de Afsluitdijk heeft de Zuiderzee getemd tot een groot zoetwatergebied.

Sijbekarspel 1De dorpen hier zijn allemaal lintdorpen, die meestal van oost naar west gebouwd zijn. De bebouwing strekt zich kilometers lang uit en vaak gaat het ene dorp bijna ongemerkt over naar het andere dorp. In economisch opzicht is het gebied kwetsbaar. Veel huizen zijn niet goed onderhouden. De winkels zijn bijna allemaal verdwenen en doorgaans heeft de kerk een culturele bestemming gekregen.

Toch noemen de inwoners (volgens een boek dat rond 1900 verscheen) zich christelijk, want “de Bijbel ligt op de preekstoel en zij passen goed op”. Wat de kerkelijke achtergrond betreft wisselen Hervormde kerken (doorgaans gesloten) en Rooms-Katholieke Kerken (meestal op de nominatie om gesloten te worden) elkaar af. De Hervormde dorpskerken dateren vaak uit de 14e of 15e eeuw, de Rooms-Katholieke kerken uit de tijd dat het toegestaan werd om katholieke kerken te bouwen (rond 1850).

Op de foto zie je de de hervormde dorpskerk van Sijbekarspel, een lintdorp met ongeveer 300 inwoners. Het gebouw ernaast is (vermoed ik) de vroegere pastorie.

Boerderij SijbekarspelIk fiets verder naar het oosten. Daar ligt de eigenlijke dorpskern van het dorp (tegen Benningbroek aan) , maar stel je daar niet teveel van voor. De bebouwing is iets dichter en er zijn een paar stukjes dwarsstraat. Hier staat een mooie stolpboerderij te koop in de kleuren die zo karakteristiek zijn voor West-Friesland. Voor 650.000 euro woon je landelijk met veel ruimte binnen én buiten.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Fietsen door West-Friesland”

Geef een reactie

