Zuidas

Bijna iedere week bevind ik mij wel een keer op de Zuidas.

Zuidas 1Dat is niet de naam van een crematorium in een zuidelijke buitenwijk van een Nederlandse stad, maar de naam voor een zakendistrict in ontwikkeling tussen Amsterdam Buitenveldert en Amsterdam-Zuid. Het accent ligt bij bedrijven en kantoren die met allerlei vormen van financieel beheer in de weer zijn. Nergens vind je zoveel stropdassen, aktetassen en luxe schoenen als in dit stukje Amsterdam. Bovendien zijn de meeste mensen voortdurend in gesprek. Je schijnt je hier niet zonder de meest moderne gadgets aan je oor te kunnen handhaven.

Omdat ik geen stropdas heb kan ik hier niet aan de slag. Ik loop vanuit station Amsterdam Zuid naar de VU, waar een das nog niet verplicht is. Als ik onderweg ben hebben mensen soms de neiging om mij wat geld toe te stoppen. Ze denken dat ik een zwerver ben. Welnu: ik ben wel altijd onderweg, maar ik ben (nog) geen zwerver.

Het is nog niet zo lang geleden dat station Amsterdam Zuid werd geopend. Er reed toen (1978) een nietig boemeltje heen en weer tussen dit station en Schiphol. Verder kon de trein niet komen: de Schiphollijn bestond nog niet. Ik vraag me af hoe ze die treinstellen op dit (toen) doodlopende stuk spoor hebben gekregen.

Zuidas 2De bedoeling is dat het station net zo belangrijk wordt voor de infrastructuur als Amsterdam Centraal. Zo ver is het nog lang niet: op Zuid stappen dagelijks zo’n 50.000 mensen in en uit en op Amsterdam Centraal ongeveer 160.000 per dag. Als de Noord-Zuidlijn klaar is verschuift het accent van het treinverkeer meer naar het zuiden. Dan zullen er ook rechtstreekse treinen tussen Schiphol en Duitsland gaan rijden.

Maar er zijn nog meer plannen. Nu raast al het verkeer (vele stroken asfalt, metro en treinen) bovengronds. Straks moet het allemaal onder de grond om op dit peperdure stukje Amsterdam extra bouwgrond te realiseren. Scheelt bovendien een hoop geluidsoverlast. Maar voordat het zover is moet er eerst extra geld verdiend worden. Het is geen goedkoop partijtje zandscheppen…

 

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Zuidas”

  1. Hoe ze in 1978 die treinen op het doodlopende lijntje kregen? Via de Haarlemmermeerspoorlijn, die van Nieuwersluis via Vinkeveen, Uithoorn en Amstelveen liep. Bij de Amstelveenseweg was een heel krap spoorboogje gemaakt, dat een haakse bocht maakte en op het doodlopende lijntje uitkwam. Dit heeft trouwens maar een paar jaar geduurd.

Geef een reactie

