Punaise

In mijn bureau (rommel-) lade trof ik allerlei kantoorbenodigdheden aan die bezig zijn uit te sterven.

Creatief met carbon

Zo vond ik nog een paar velletjes carbonpapier. Voor de jongere lezers zal dit een onbekende papiersoort zijn. In mijn studententijd gebruikten we carbonpapier om stukken te vermenigvuldigen. Je legde vijf vellen papier tussen de rollen van de typemachine en daartussen vier vellen carbonpapier. Vervolgens ging je keihard zitten typen, want om de doorslagen te doen slagen moest je je toetsenbord aanslaan zoals je ook met een carillon zou doen. De fanatieke vermenigvuldigers hadden later moeite met het toetsenbord van de computer: ze sloegen zo ongeveer de toetsen er vanaf.

Zo kreeg je dus vijf afdrukken: de onderste was de slechtste. Die was voor een lid van de werkgroep die toch al niet actief mee deed. Voor straf…

Later kreeg ik een stencilmachine. Ik had zelfs een eigen stencilbedrijf op zolder: de HESO (Henks Eigen Stencil Onderneming). Dan typte je zonder lint gaten in een stuk vinylachtig papier en door die gaten kon de inkt zijn weg vinden naar het papier. Zo kreeg je dus afdrukken. Soms zat er ook inkt aan het plafond. Ja, dat waren nog eens tijden!

Mijn eerste kennismaking met de kopieermachine was toen ik vakantiewerk deed bij de Mercedes-importeur. Ja, je maakt was mee als student! Van schrik heb ik nooit mijn rijbewijs gehaald. Het schijnt dat de kopieermachine ook alweer zijn beste tijd heeft gehad.

Foutje wegwerken met Tipp-ex

Maar ik was de bureaulade aan het bekijken. Tipp-ex, daar hoor je ook niet veel meer van. Het schijnt nog in gebruik te zijn bij ministers die delen van teksten niet aan de Tweede Kamer willen laten zien. Vroeger werd die Tipp-ex dagelijks gebruikt om foutjes weg te lakken. Je kon er high van worden, want er zit een stof in die op solutie (voor het plakken van banden) lijkt. Af en toe zag ik een collega helemaal in trance bezig met het wegwerken van fouten. Tegenwoordig maken we geen foutjes meer of we laten ze gewoon staan.

Prikken met de punaise

Het derde voorwerp waar ik aandacht voor wil vragen is de punaise (in Vlaanderen: de duimspijker). Die moet toch ooit een keer zijn uitgevonden. Als Maarten Luther niet met hamer en spijkers zijn 95 stellingen op de deur van de slotkapel van Wittenberg had getimmerd was die deur wat minder gehavend uit de kerkstrijd gekomen. Ik snap wel dat de Paus daar boos om werd. Maar ja, Luther had geen punaises.

De punaise werd rond 1900 uitgevonden door drie verschillende mannen. Het is weer net als bij de boekdrukkunst. Kennelijk komen mensen op verschillende plekken min of meer tegelijk op hetzelfde idee. Over wie nu echt het boekdrukken heeft bedacht is nog een hele strijd gaande (de chinezen, Gutenberg, Coster of Martens), maar over de vraag wie de punaise heeft uitgevonden zijn weinig polemieken verschenen. In de Openbare Bibliotheek van Alkmaar kon ik over dit onderwerp zelfs geen enkele publicatie vinden.

punaiseDan maar Wikipedia: de volgende heren worden daar genoemd: Mick Clay (1903), die de rechten verkocht aan fabrikant Otto Lindstedt, de Oostenrijkse fabriekseigenaar Henrich Sachs of de Duitse Johann Kirsten. Hij wordt in zijn vroegere woonplaats in ieder geval wel geëerd met een plaquette op de muur. Vastgemaakt met schroeven en niet met punaises. Dat is dan wel weer bijzonder…

De verkoop van punaises is in het afgelopen jaar met 25% gedaald, De duimspijker heeft dus ook zijn beste tijd gehad.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

