Fries fietsen (9, slot)

MunnikeslootAan de zuidkant van de weg ligt de eindeloze en deels boomloze ruimte rond het Leekstermeer. Wel heeft de autoweg helaas de natuur schade toegebracht: stil is het hier al lang niet meer. Maar gelukkig kun je in deze omgeving toch nog altijd allerlei stille plekjes vinden. Ik fiets langs de Munnikesloot en vervolgens langs de Gave.

De PoffertZo kom ik uit op de plek waar het Hoendiep en de Gave samenkomen. Dit is het buurtschap De Poffert. De buurt ligt in drie verschillende gemeenten en telt minder dan 100 inwoners. Er is een oude scheepswerf gevestigd. Ik wil een foto maken, maar ben even vergeten dat het nog glad kan zijn en ga opnieuw bijna op mijn aangezicht.

Een rechte weg langs het kanaal voert naar Suikerfabriek HoogkerkHoogkerk. Ik heb me er altijd over verbaasd dat deze plaats geen station heeft. Ook nu er allerlei nieuwbouwwijken bij zijn gekomen raast de trein van Groningen naar Leeuwarden gewoon Hoogkerk (16.000 inwoners) voorbij, terwijl hij wel stopt in Grijpskerk (2800 inwoners). Maar misschien komt dat omdat Dirk Scheringa daar geboren is. En andersom: misschien zijn de inwoners van Hoogkerk wel rasechte fietsers, die de trein helemaal niet nodig hebben.

Hoogkerk is vooral bekend vanwege de omvangrijke suikerfabriek. Als de bietencampagne aan de gang is Hoogkerk Hoendiep 2is het hier een drukte van belang, met veel sissende geluiden en dampen.

Ik blijf het Hoendiep volgen. Links van mij nieuwbouwwijken die tussen Groningen en Hoogkerk in worden gebouwd, zodat er binnenkort geen groene zone tussen de beide plaatsen meer overblijft.

Langs deze weg kom je als fietser redelijk groen de stad Groningen binnen. Op het water liggen veel woonarken. Verder zijn er wat rommelige Hoendiep aan de rand van Groningenbedrijventerreinen.

Ik blijf rechtdoor fietsen, want volgens mij moet ik dan ongeveer bij het station van Groningen uitkomen. Helaas blijkt de fietsroute te zijn geblokkeerd door wegwerkzaamheden en kom ik in de buurt van de A-kerk het oude centrum van de stad binnen. Maar zo zie ik nog wel een stukje van het oude Groningen.

Groningen en Leeuwarden hebben altijd een soort van rivaliteit gehad. Groningen is ruim twee maal zo groot dan de Friese hoofdstad (ruim 200.000 inwoners) en is daarnaast universiteitsstad, dus dat tekent wel direct een andere sfeer. In Leeuwarden vind ik de oude straatjes rond de Oldehove en de Grote Kerk weer mooier. Hou je van een wat meer authentieke oude stad, dan is dat deel van Leeuwarden aantrekkelijker.

GroningenLangs het Groninger Museum kom ik het het station en het Peerd van Ome Loeks uit. David Bowie heeft een tentoonstelling is de stad en is net dood gegaan, net als dat Peerd van Ome Loeks. Om mensen afscheid te laten nemen is het museum ook vanavond geopend.

Ik besluit echter een bamiblok en de Intercity naar de Randstad te nemen. De fietsteller heeft er bijna 100 km. bij opgeteld.

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Fries fietsen (9, slot)”

  1. Dat gymnasium heb ik bezocht tot we in 1967 naar Amsterdam verhuisden.
    Vorig jaar ben ik met diezelfde zus in Leeuwarden geweest.
    Ik kan de steden natuurlijk niet op een ‘objectieve’ manier met elkaar vergelijken. Mijn binding met Groningen is veel sterker dan die met Leeuwarden. Ik keek nu wel heel anders naar de straten in de Schildersbuurt, meer lettend op architectuur en dergelijke. Als je daar opgroeit als kind, dan is het gewoon zoals het is.

  2. Ik heb de eerste 13 jaar van mijn leven in Groningen stad gewoond; en mijn grootouders van vaders kant woonden in Leeuwarden: daar heb ik als kind vaak gelogeerd.

    Dus beide steden hebben voor mij veel betekend voor wie ik nu ben.
    Ik kom de laatste jaren zeker eens per jaar in Groningen, vaak voor een combinatie van bezoek aan het Groninger Museum en een rondje door de binnenstad.

    Afgelopen vrijdag was ik er ook, met mijn zus net onder mij. David Bowie hebben ook wij aan ons voorbij laten gaan. Wij gingen naar het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Daar was een mini-expositie met enkele werken van de in Groningen geboren en opgegroeide schilders H.W.Mesdag, Taco Mesdag en Jozef Israëls. En over de geschiedenis van de Schildersbuurt Groningen waar we hebben gewoond. We hebben daar ook even rondgewandeld.

    Als ik in het centrum ben loop ik ook bijna altijd even door de Oosterstraat, waar nog de gevel is van het Willem Lodewijkgymnasium:

Geef een reactie

