Fries fietsen (8)

Toen er eind vorige eeuw allerlei overheidsinstanties naar Groningen zouden verkassen brak er een storm van protest uit. Je liet je als Hollander toch niet zomaar deporteren naar een achtergebleven provincie? Ik heb dat nooit begrepen. Volgens mij gaat er niets boven Groningen.

Maar voordat ik in de stad ben moeten er nog een aantal plattelands-kilometers worden afgelegd. Ik volg de oude Rijksstraatweg die door allerlei dorpen voert. Na Midwolde kom ik in Lettelbert. Daar hebben Lettelbertde meeste lezers van dit weblog nog nooit van gehoord. Maar Lettelbert is een vriendelijk dorpje langs de Hoofdweg. Er wonen ongeveer 200 mensen benevens nogal wat vee. In het dorp staat ook weer een historische kerk. De huizen staan (net als de andere dorpen in de omgeving) op een zandrug. Dat was vroeger wel zo veilig en nu misschien ook nog wel.

Het aardige in Lettelbert is dat het weer er helemaal niks is. Lettelbert heeft namelijk een eigen website. Daar staat op dat het vandaag 0 graden is, dat de maximum temperatuur 0 graden was, dat de minimum temperatuur 0 graden was en dat de windkracht 0 was. Ze hebben hier zelfs het KNMI niet nodig.

Na Lettelbert moet ik over de autoweg van Heerenveen naar Groningen. Gelukkig is er hier een viaduct, anders was het tamelijk gevaarlijk. Aan het geraas te horen wordt er hier erg hard gereden. Aan de overkant van deze weg ben ik in Oostwold Westerkwartier. Die toevoeging moet omdat er ook nog een Oostwold is in Oldambt, in het Oosten van Groningen.

Oostwold onderwijzerswoning CLSIn Oostwold stond het wiegje van ‘ons moeder’. Haar vader was hoofdonderwijzer van de plaatselijke School met den Bijbel. Het woonhuis en het schoolgebouw staan er nog, maar de school is geen school mee. Het woonhuis stond jarenlang te koop voor een bedrag waarvoor je in de Randstad een verlopen 2-kamer-appartement in een buitenwijk koopt.

We hebben zelfs nog overwogen om het huis te kopen. De kamers waren aan de krappe kant, maar dat gaf destijds niets, want de familie behoort tot het geslacht der Pygmea Groningana: als je als volwassene boven de 1.50 uit groeide werd dat gezien als een groeistoornis. Maar wat moesten we met een tweede huis? Hooguit hadden we er een familiemuseum van kunnen maken. Maar erger nog: wat moesten we met een huis met door de achtertuin een autoweg? We hebben het dus maar ‘zo’ gelaten en uiteindelijk is iemand anders er met huis en haard vandoor gegaan.

Oostwold WKEr is in Oostwold geen school meer met den Bijbel. Maar er is ook geen kerk meer. Het plaatselijke kerkgebouw stond ook lang te koop. In de advertentie stond: éénkamerwoning met tuin rondom. Dat is de lokale begraafplaats. Het gebouw is nu het atelier van een beeldend kunstenaar.

Het dorp telt nu zo’n 600 inwoners, ooit telde het ruim 1000 inwoners. Opmerkelijk is dat er in 1918 een aardappelmeelfabriek werd geopend. Deze fabriek werd in 1920 gesloten, omdat er in de omgeving nauwelijks aardappels werden verbouwd. We kunnen hier spreken van een foutje in de planning.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Fries fietsen (8)”

  1. Dag Henk, ik lees met plezier je dagelijkse stukjes. Noem mij maar een lurker. De vaktechnische omdat het onderwerp “mens” me interesseert, de Alkmaarse omdat het mijn vorige werkomgeving was en de fietstocht-verhalen om het plezier dat ze weergeven. Maar in bovenstaand verhaal bleef de regel “In Oostwold stond het wiegje van ‘ons moeder’. Haar vader was hoofdonderwijzer van de plaatselijke School met den Bijbel” hangen. Om de eenvoudige reden dat ik daar dezelfde regel had kunnen schrijven. Want mijn grootvader was in de jaren vijftig van de vorige eeuw daar de hoofdonderwijzer van de School met den Bijbel. Een opvolger dus. Naar ik vermoed die van jou in de jaren twintig.

Geef een reactie

