Fries fietsen (7)

Ondertussen ben ik dus aan het Friesfietsen in de provincie Groningen.

Mijn vader was een heuse Fries en ‘ons moeder’ is in de provincie Groningen geboren. Zo wedijveren de beide provincies af en toe in mijn hoofd. De Friese taal vind ik erg mooi, maar qua landschap vind ik vooral het Groningse Hogeland indrukwekkend. Maar daar ben ik nu niet, ik ben in het Groningse Westerkwartier.

Al snel dient zich uitgebreide nieuwbouw aan. Dit is de plaats Leek, die kennelijk o.a. in trek is bij veel inwoners van de stad Groningen. Maar wat moet ik van deze nieuwbouw zeggen? Het is overal hetzelfde. In Leek wordt net zo gebouwd als in Schagen en in Boxtel. Om de vijf jaar weer een andere trend. Als je het plaatsnaambord hebt gemist kun je overal in Nederland zijn.

Ik blijf het Leeksterhoofddiep volgen. Zo kom ik vanzelf in het centrum van de plaats uit. Het water is hier gedempt, daar krijgen ze nog spijt van, net als in Hoogeveen en in Zaandam. Wat resteert is een verblokkerd winkelcentrum.

Aan de oostzijde van het dorp laat Leek zich van een heel andere kant zien. Je struikelt hier over de toeristen en de dagjesmensen. Dit is de omgeving van kasteel Nienoord. De bekendste bewoner van dit landhuis was Meester Ferdinand Folef von Innhausen und Kniphausen, bijgenaamd ‘De dolle jonker’. Nienoord LeekDe nabijgelegen Jonkersvaart werd op zijn initiatief gegraven en werd naar hem vernoemd. Hij was tevens burgemeester van Leek en Marum en bracht veel tijd in de kroeg door. Er was niemand die hem dat belette, want hij bleef zijn hele leven vrijgezel. Onder de bevolking was hij zeer geliefd. Gezien zijn levensloop zou er gemakkelijk een boek over hem geschreven kunnen worden.

Oorspronkelijk was Nienoord een borg, om het plat te zeggen: een kasteel van een rijke hereboer. De eerste eigenaars waren de familie Ewsum, die ook een (nog bestaande) borg in Middelstum bezaten. Het landhuis dat er nu staat is niet de oorspronkelijke borg, maar is eigenlijk een groot uitgevallen neoclassicistische villa uit 1884 met kenmerken van Art Nouveau.

Midwolde dorpskerkAan de oostzijde van Nienoord voert een smalle weg rechtstreeks naar een historisch kerkgebouw: de kerk van Midwolde. Dit is de bouwstijl zoals we die kennen van veel eeuwenoude Groningse kerken. Deze kerk dateert uit de 12e eeuw, met enkele verbouwingen en uitbreidingen uit later tijden. De kerk had altijd nauwe banden met de heren van Nienoord, en in de kerk is ook een praalgraf te vinden van één van die heren.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

