Oorzaken van druk gedrag

Als een kind druk gedrag laat zien wordt al heel snel gedacht aan ADHD. Dat is de meest gemakkelijke verklaring. Maar er zijn veel meer (andere) verklaringen. Ik noem er tien, maar er zijn er meer.

  1. Temperament: aangeboren en deels erfelijk: het ene kind heeft meer bewegende en lichamelijk actieve genen in zijn lijf dan het andere kind.
  2. Over- of onderprikkeling: het kind moet teveel indrukken verwerken en/of kan prikkels niet goed verwerken. In onze samenleving krijgen kinderen meer prikkels te verwerken dan goed voor hen is. Daarnaast zijn kinderen soms lichamelijk ondergevoelig. Zij zoeken juist extra prikkels op.
  3. Gezinssituatie: er is onvoldoende structuur, de dag is onvoor-spelbaar, er is weinig vast ritme.
  4. Onveilige hechting: het gebrek aan basisveiligheid, aan voldoende bodem, vertaalt zich in druk gedrag.
  5. De emotionele ontwikkeling blijft achter bij andere ontwikkelingsgebieden van het kind.
  6. Stress, spanning, angst. Denk bijvoorbeeld aan de periode voor Sinterklaas of voortdurende spanning in het gezin.
  7. Fysiologische factoren zoals voeding, honger of slaap. Eenzijdige voeding versterkt het drukke gedrag. Een knorrende maag maakt kinderen drukker, als kinderen tegen de slaap vechten vertonen ze drukker gedrag. Een klein deel van de kinderen is gevoelig voor bepaalde voedingsstoffen.
  8. Onvoldoende mogelijkheden tot beweging (‘de achterbank-generatie’) of onvoldoende stimulans, waardoor het kind te weinig kans krijgt om zijn mogelijkheden te ervaren en te weinig eigen tijd krijgt.
  9. Kinderen die geen begrenzing ervaren. Kinderen moeten ook leren om stiller te zijn, om even te blijven zitten.
  10. De leeftijd en de sekse van het kind; peuters zijn vaak drukker dan kleuters, jongens zijn vaak drukker dan meisjes.

      En daarnaast is er inderdaad ook nog druk gedrag waarvan het vermoeden bestaat dat een organisch aspect meespeelt, ‘iets in de hersenen’.

In de praktijk zal er bij (te) druk gedrag bijna altijd sprake zijn van een combinatie van factoren vanuit het kind zelf en in de omgeving.

 

 

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.