Alkmaar stationstraverse

Traverse station AlkmaarTwee etmalen lang werd er hard gewerkt om de nieuwe traverse van station Alkmaar op zijn plek te krijgen.

Het is de bedoeling dat reizigers in de loop van dit jaar niet meer door de (vaak gladde) tunnel lopen, maar dat ze hoog boven het spoor naar de perrons lopen.

Dat zijn aanzienlijk meer treden dan bij de tunnel. Een hele klim dus. Voor mensen die daar moeite mee hebben zijn er liften. Dat vind ik precies de zwakke schakel in het geheel.

Toen ik in het voorjaar van 2011 in een rolstoel zat heb ik ervaren hoe moeilijk het is om dan met het OV te reizen. Zo kon ik destijds met geen mogelijkheid station Utrecht Centraal in of uit. Er waren wel liften, maar ze deden het niet. Ook heb ik meegemaakt dat een lift meer dan een maand buiten gebruik was. Daarom vind ik dat de overweg (die er nu nog is aan de oostzijde van het station) gewoon moet blijven.

Voor kinderwagens, mensen die slecht ter been zijn, voor ouderen. Want die lift gaat het af en toe niet doen. Daar kun je wel zeker van zijn…

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

2 gedachten over “Alkmaar stationstraverse”

  1. Ik heb duidelijk een voorkeur voor tunnels boven trappen: omdat trappen hoog moeten zijn, over de bovenleidingen heen. Ik ben dan ook blij dat er in Arnhem een vernieuwde tunnel is.
    Ik zal ook blij zijn als in Zwolle de tunnel klaar is.
    In Arnhem waren de tijdelijke liften heel naar: klein, en maakten een gammele indruk.
    De meeste mensen zullen de trappen nemen.
    In Arnhem zijn wel vernieuwde trappen voor als je naar de Sonsbeekzijde moet. Die zijn wel comfortabeler gemaakt tijdens de verbouwing.
    Was het in Alkmaar geen optie om de tunnel aan te pakken? Is deze traverse definitief?
    Ik neem op stations alleen een lift als ik veel bagage mij me heb en er geen roltrap is, dus soms in Ede. Als ik hem nodig had deed de lift het wel, maar ik weet van anderen dat ook die het soms niet doet. En behalve de trap is er verder geen enkele mogelijkheid om het belangrijkste perron te bereiken of te verlaten, ook niet bij calamiteiten. Het veel minder gebruikte perron, waar de stoptreinen aankomen en vertrekken is wel bereikbaar met een hellingbaan, en ook met een klein trapje vanaf het busstation.
    Ik bedenk nu dat je in Amersfoort ook via trappen moet overstappen; en er zijn wel roltrappen vanaf de perrons, en niet ernaartoe. Daar stap ik ook vaak over; en die trappen zijn uiteraard ook hoog, maar zijn voor een gezond mens goed te belopen. Ook daar zijn liften, hoe vaak die buiten dienst zijn: geen idee.

  2. hier doet de lift het vaker niet dan wel. In Rijswijk hebben ze het omgedraaid: Spoor onder de grond gelegd en de voetgangers gewoon op begane grond. Zal wel te duur zijn.We hebben hier beide opties: een kleine onderdoorgang maar ook een belachelijk hoge brug. Als je tijd genoeg hebt, kan je gewoon de tunnel nemen, daarmee kan je zowel de lift als de trappen vermijden…..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: