Digitaal

Mijn ID-kaart was bijna verlopen.

Dus was het tijd voor de rituele vervanging van deze kaart.

Het bleek dat je voor alle aanvragen voor rijbewijzen, paspoorten, ID-kaarten, geboortebewijzen enz. enz. een afspraak moet maken. Dat kan digitaal met je DigiD, maar ik heb werkelijk geen idee wat mijn DigiD is. Dus heb ik maar telefonisch een afspraak gemaakt.

Om iets te regelen moet je vrij nemen van je werk. Daar heb ik vroeger al eens een opmerking over gemaakt (kan het niet ook buiten de gebruikelijke werk-uren?), maar volgens de gemeente hadden ze die vraag nog nooit gehoord. Een jaar later heb ik die opmerking weer eens gelanceerd, maar volgens de gemeente hadden ze die vraag opnieuw nog nooit gehoord.

In ieder geval: ik kon op de afgesproken tijd mijn nieuwe ID-kaart aanvragen. Betalen moet met de PIN-pas, dat kan niet anders meer. Je moet dus ook een PIN-pas hebben. Ooit raakten we tijdens een inbraak ID-kaart en pinpas kwijt, dan ben je dus nergens meer. En of de PIN-pas het echt gaat doen is ook weer van allerlei technische factoren afhankelijk.

Geheel volgens afspraak kon ik een week later mijn ID-kaart afhalen. Dankzij de afspraken zouden er geen wachttijden zijn. Daar ga je dan dus op rekenen. Ik had mijn werkafspraken aansluitend aan de afspraak op het gemeentehuis gemaakt. Helaas bleek zich een computerstoring in het systeem voor te doen. Mijn nieuwe ID-kaart lag kant en klaar te wachten, maar ik kon hem niet in ontvangst nemen.

Tijdens het wachten keek ik uit op de op afstand bediende brug over het Noordhollands Kanaal. Twee bomen waren open, twee bomen waren gesloten. Vast een computerstoring…

Pas een uur later kon ik mijn nieuwe ID-kaart in ontvangst nemen. Helaas kon de ontvangst nog niet geregistreerd worden, vanwege een conversie in het systeem. Wat een conversie is weet ik ook niet. Pas over een week zal het systeem voldoende geconverteerd zijn om in het systeem verwerkt te zijn.

 

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

2 gedachten over “Digitaal”

  1. Jongst dochter mocht haar paspoort ophalen, ze was 3. Ik ben maar meegegaan. Mijn identificatie gebeurde doordat de ambtenaar aan dochterlief vroeg wie ik was…… Was ik even blij dat ze heel hard MAMA riep……..

  2. Ooit zal deze digitalisering het gansche raderwerk stilleggen. Niet de machtige arm van de arbeider dus. Noord-Korea is al aan het oefenen … .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.