Elbefähre Glückstadt naar Wischhafen

Onze vakantie was in Sleeswijk-Holstein. De Elbe vormt de scheidslijn tussen deze deelstaat en Niedersachsen.

Elbefähre harde windTen noorden van Hamburg is er maar één verbinding met de overkant. Een tweede veer (Cuxhaven naar Brunsbüttel) is opgeheven. Over een afstand van 70 km. is er dus maar één oversteek mogelijk.

De verbinding wordt onderhouden door drie antieke en naar diesel stinkende veerponten die 25 minuten over de oversteek doen. We hebben meegemaakt dat er drie kilometer file voor de pont stond. De wachttijden lopen er voor automobilisten op tot twee á drie uur.

De ponten doen mij erg denken aan de Gorinchem IV en Gorinchem V die ik als ponten over de Merwede ken van ruim een halve eeuw geleden. Je zou denken dat de Duitsers enorm investeren in goede verbindingen, maar dat is hier bepaald niet het geval.

Elbefähre Glükstadt WischhafenEr is weliswaar een tunnel gepland, maar de eerste daadwerkelijke werkzaamheden moeten nog beginnen.

Voor mij is zo’n veerpont echter een stuk jeugdsentiment. Laat die pont maar heen en weer varen. Ook een goed initiatief in het kader van de onthaasting. En op de pont kun je naar goed Duits gebruik stevige broodjes Bratwurst mit Sauerkraut kopen.

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

3 gedachten over “Elbefähre Glückstadt naar Wischhafen”

  1. Ben onlangs nog met de boot heen en via Hamburg Bremen weer terug gegaan. Met de boot was prima! Zorg wel dat je contant geld bij je hebt. Ik heb vrijwel niet hoeven te wachten. Op de terugweg via Hamburg en Bremen veel wegopbrekingen en files gehad. Dus de volgende keer ook via de boot terug 😉

  2. Ergens rond ’85 ben ik op deze pont ovegerstoken naar Glückstadt. Mij staat altijd nog een stel jeugdige Duiste fietstouristen bij, die opzagen tegen de kosten voor hun fietskarretje. Daar moesten ze de hoofdprijs voor betalen, omdat ie destijds gewoon onder de caravans viel. De pont hanteerde maar 1 vaste prijs voor dat soort dingen en niet iets voor een simpel fietskarretje. Ik kan me na al die jaren niet meer herinneren of ze meegingen of niet. Zelf had ik gelukkig alleen een fietstas.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: