Via Antwerpen (4) : Fort Lillo

Midden in de enorme boomloze industriewoestijn van de Antwerpse haven bevindt zich een groene oase.

Zodra je die oase binnen fietst ben je in een andere wereld. Je merkt niets meer van de bedrijvigheid om je heen. Sterker nog: het lijkt wel of de wereld stil is blijven staan.

Dit is de kleine wereld van Fort Lillo. Er waren ook nog andere plaatsen, maar alleen het stukje fort is gebleven. De kazerne is omgebouwd tot een reeks appartementen, er staat er ook nog eentje te koop.

Fort Lillo heeft eeuwenlang een grote economische rol gespeeld. Hier werd door ‘de Nederlanden’tol geheven en wel zóveel dat de Antwerpse haven niet kon concurreren met Amsterdam. Daar zijn de Belgen nog steeds boos om.

Als  je de haventerreinen verder wilt vermijden kun je vanuit Fort Lillo (alleen in de weekends en alleen in de zomer!) de veerpont nemen naar Doel. Ik besluit echter op de rechteroever van de Schelde te blijven fietsen. Dat komt omdat ik niet met mijn fiets op de enorm lange roltrap van de Antwerpse tunnel durf.. .

Ik fiets dus maar weer verder temidden van sissende installaties. Slechts één oud object herinnert temidden van al die bedrijvigheid nog aan de agrarische geschiedenis van dit gebied: een eenzame molen…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

