In slaap vallen

Iedereen kent het wel.

Je valt in slaap en opeens ben je met een schok weer kláárwakker.

Meestal voel je die schok trouwens ook nog aan komen. Ik tenminste wel. Maar er valt niet meer aan te ontkomen. En je denkt na de schok: ‘kan ik weer opnieuw beginnen met proberen te gaan slapen’.

Volgens Jung heeft zo’n schok te maken met het feit dat je dreigt ergens van te gaan dromen waar je niet aan herinnerd wilt worden. Daarom heb ik jarenlang geprobeerd om er achter te komen wat dat dan was. Maar ik kwam niet verder dan dat ik gewoon bezig was te vallen (uit te glijden) en dat niet tegen kon houden. Daarom heet het zeker ook: in slaap vallen. Jung zou misschien zeggen dat ik dreigde te gaan denken aan een uitglijder…

Die schok is een onwillekeurige beweging (myoclonie) van de spieren op het moment dat je tot ontspanning over gaat. Ik ben maar een leek en zal het verder niet echt uit gaan leggen. Ik hoorde het onlangs weer eens tijdens een bijscholing over epilepsie.

In slaap vallen kan dus een schokkende ervaring zijn…..

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

