Schoon worden of ontmoeten?

Marius ‘moet’  iedere dag onder de douche.

Maar dat ‘moeten’ staat het ‘ontmoeten’ in de weg.

We hebben een video gemaakt van het douchen. Iedere keer weer is de douche een strijd. Marius  ‘daagt’ de begeleiding uit. Voordat je het weet zit je in een strijd. Maar hij moet toch gewassen worden, zegt de begeleiding.

Het is een team boordevol inzet en energie. Als alle teams in de zorg zo zouden werken zou de Nederlandse gezondheidszorg met kop en schouders boven die van andere landen uitsteken. Maar het kost deze betrokken begeleiders heel wat moeite om Marius (en zichzelf) heelhuids door het badritueel te manoeuvreren.

Qua verstandelijke ontwikkeling is Marius ongeveer vier jaar. In sociaal-emotioneel opzicht is hij hooguit een jonge peuter. Zodra de begeleider even wat verder uit te buurt is verliest Marius zichzelf in destructie en zelfverwondend gedrag.

“Hoe doe jij jouw dochter in bad?” vraag ik aan een begeleider. Ze is verbaasd over die vraag. “Gewoon” zegt ze. “Maar moet je dochter schoon worden?” vraag ik. “Daar denk ik niet aan” zegt ze, “dat gaat vanzelf.”  Wat is het belangrijkste als je je dochter in bad stopt? vraag ik. “Dat is het contact” zegt ze. “Dus jullie hebben met elkaar plezier?” vraag ik. “Ja, zéker weten!’ zegt ze. Dát noemt John McGee (Gentle Teaching) nu companionship: het samen delen…

“Wil je dat beeld nu eens naast het baden van Marius leggen?” vraag ik haar. Samen komen we er op uit dat het moeten bij Marius teveel de plaats van het contact heeft ingenomen. Marius moet schoon worden, maar waar is het contact?

Daarna zijn we gaan zoeken op welk moment er goed contact was. Op dat moment zie je (een paar sec0nden maar) een Marius die geniet van het bad. En een begeleider die geniet van het contact. Companionship. Dat kleine moment vormt de sleutel voor het perspectief.

Marius ontmoeten in bad. Daar gaan we de komende tijd aan werken…

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

