Mene mene tekel upharsin

Koning Belsazar viert feest alsof er niets aan de hand is.

En dat terwijl ondertussen de vijandelijke legers al voor de poorten van de stad staan.

Dan verschijnt er opeens een hand op de muur. Die hand schrijft: Mene, mene, tekel, upharsin.

De koning wordt wit van schrik. Hij begrijpt er niets van. In de zaal zijn ook zijn wijzen aanwezig. Ook zij begrijpen niets van deze tekst. Voor hen is dat een hachelijke situatie. Het kan ze letterlijk de kop kosten als ze de koning geen uitleg kunnen geven. Er staat iets zoals (in de tijd van de gulden vertaald): gulden, gulden, kwartje, dubbeltje. Maar wat moet je nu met zó’n tekst op de muur?

Dan wordt de hoogbejaarde Daniël gehaald. Hij kijkt naar deze tekst met andere ogen. Het zijn alleen de medeklinkers; Daniël vult de klinkers anders in.

Mene: God heeft uw koningschap geteld en er een eind aan gemaakt.

Tekel: U bent in de weegschaal gewogen en te licht bevonden.

Upharsin: Uw koningschap is gebroken en aan de Meden en de Perzen gegeven.

Maar hoe kan dat nu? Waarom hebben al die aanwezigen in de feestzaal de tekst op de muur maar op één manier gelezen? Dat komt omdat hun denken maar in één richting ging: de richting van het geld. Daardoor zagen ze andere verklaringen over het hoofd.

Daarmee trok de dominee meteen een parallel met onze tijd. Bijna iedere dag lees je in de kranten over de Euro-crisis. En mensen denken: die crisis is een kwestie van geld. Als we de crisis financiëel de baas kunnen, zijn de problemen opgelost. Euro, euro, eurodubbeltje, eurocent.

Waar zit nu werkelijk de crisis in de samenleving? Er wordt zó gespeculeerd op de voedselmarkt dat mensen in arme landen hun eten nauwelijks meer kunnen betalen.

Achter de hele crisis rond de euro zit iets anders: niet het geld is de boosdoener of het middel dat ons uit de problemen kan helpen; het is de wijze waarop wij met dat geld om gaan. Als we dát niet zien, raken we verstrikt in een vorm van kokerdenken: net als Dagobert Duck zien we alleen nog maar muntstukken.

Kunnen we achter de crisis nog de dieperliggende oorzaken zien? Een veel meer fundamenteel probleem… Deze crisis heeft te maken met onze manier van denken, de wijze waarop de westerse samenlevingen met kwetsbare mensen en groepen om gaan. Juist als je oog hebt voor anderen zie je een stukje van Gods Koninkrijk en lees je ook de crisis met andere ogen…

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: