Treinen voor kortere mensen

De NS heeft zich de kritiek van het tekort aan zitplaatsen op een aantal trajecten aangetrokken.
Dat meldt althans het dagblad De Pers vandaag.
Zo start de NS binnenkort een proef om alleen kortere mensen in sommige treinen toe te laten. Dat heeft als voordeel dat de bestaande enkeldekkers (op de foto zie je zo’n enkeldekker: de Koploper) zonder al te veel kosten kunnen worden omgebouwd tot dubbeldekkers.

Ook is men van plan om tussen Haarlem en Amsterdam een lang perron aan te leggen. Langs dat lange perron komt een even lange trein te staan. Reizigers kunnen dan van de achterzijde van de trein (Haarlem) naar de voorzijde doorlopen (Amsterdam).

Zo komen reizigers op dit drukke traject zonder vertraging van de trein op tijd op hun bestemming aan.

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

2 gedachten over “Treinen voor kortere mensen”

  1. Die trein voor kortere mensen lijkt me toch in stijd met het zo geroemde gelijksbeginsel maar die lange trein vind ik wel een geniaal idee; een soort vlotbrug op het spoor. Zouden ze er, voor het psychologische effect, nog wel een soort simulatie in moeten bouwen die de indruk geeft dat de trein de trein toch rijdt; dingeding-dangedang-dingeding-dangedang.
    Goed idee, ik denk nu dat ik de NS toch altijd iets onderschat heb.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.